- Inzerce -

Keiji Haino na Stimul Nights

Stimul hostí jednoho z nejtajemnějších a nejextrémnějších hudebníků, které kdy Japonsko dalo světu. 6. září vystoupí v pražské MeetFactory Keiji Haino, pětašedesátiletý legendární veterán mezní hudby, který se stále schovává za černými brýlemi, tmavým oblečením a šedými dlouhými vlasy s charakteristickou ofinou. Jeho koncerty plné energie a nečekaných zážitků jsou opředeny legendami. Jeho zatím poslední vystoupení v Praze se uskutečnilo právě na Stimulu v roce 2007 a jsme rádi, že si to můžeme po deseti letech znovu zopakovat!

„Je snadné být bohem,“ říká Keiji Haino, muž, který při zkoušce před každým vystoupením postupně vdechne veškerý vzduch v sále, aby se sžil s místem, kde později absolvuje jeden ze svých legendárních sonických rituálů, a vdechl mu potřebnou atmosféru.

Záběr tohoto vokalisty, kytaristy, perkusisty, který při svých vystoupeních sahá i po elektronice, niněře a exotických instrumentech, sahá od za-rockového kytarového noisu přes jazz, blues, rock, písně, free improvizaci až k rituální hudbě. Stává se, že se hainovský zážitek protáhne až na čtyři hodiny, jindy si Haino vystačí s hlasem, drobnými chrastítky a cinkátky a tancem, jindy – jak praví jedna legenda – plnou silou třeba otiskne činel do ještě voňavě čerstvé výmalby sálu.

„Má-li Stimul památné večery, tohle musí být jeden z těch nejpamátnějších. Od kytary a zpěvu, v nichž stále bylo cosi pravěce rockového, se Haino postupně dostal k improvizovanému tribálnímu blues na drobný japonský strunný nástroj a ve finále vystavěl mohutnou stěnu ze zvuku čtyř digitálních thereminů a bicího automatu. Vše s šamanským vytržením, sebejistotou starého mistra a ideálním vyvážením přirozenosti a nečekanosti,“
 říká dramaturg Petr Ferenc o Hainově posledním vystoupení v Čechách.

Keiji Haino se norodil v roce 1952 v japonském městě Chiba a jeho prvotní zájem o divadlo Antonina Artauda byl přebit setkáním hudbou Doors. Postupem času Haino dospěl k násilnějším než čistě rockovým formám vyjádření. Na konci 70. let zformoval rockovou skupinu Fushitsusha, později ale umělecky dozrál jako sólový hráč. V sólové podobě, kdy může nejdokonaleji a nejspontánněji ovládat dynamiku svých energetických vln, je jednoznačně nejpřesvědčivější a nejpůvodnější, přesto se ale nezříká kolektivů. Byl či stále je členem seskupení Nijiumu, Aihiyo, Vajra, Sanhedrin, Kikuri, Seijaku či Nazoranai, určující jsou i jeho velmi rozmanité a často expresivní spolupráce s ansámblem Zeitkratzer, duem Pan Sonic, kytaristy Orenem Ambarchim, Jimem O’Rourke, Derekem Baileym či Alanem Lichtem. Mezi jeho další spolupracovníky patří virtuózní bubeník Tatsuya Yoshida, démon saxofonu Peter Brötzmann či hvězda noise music Merzbow. Za svoji kariéru Haino natočil přes 170 alb a absolvoval více než 1500 živých vystoupení.

Více info:
https://soundcloud.com/hainokeiji
https://www.stimul-festival.cz/

Vstupenky:
290 Kč na www.meetfactory.cz
290 Kč (+ případné poplatky) v ostatních předprodejích
390 Kč na místě

Předprodeje:
GoOut.czwww.meetfactory.cz


Zkouška sirén – Kam pro písně?

Staré a nové cesty ke zlidovění.

Zvuk a čas bez významových nánosů

Přitáhnout umělce formátu Klause Langa doprostřed Žižkova se nedaří zas tak často. Miroslavu Beinhauerovi a Atriu Žižkov se to povedlo a využili tuto příležitost naplno.

Most mezi dvěma světy

Žádná vanilka a žádná komfortní zóna v hudbě Hümy Utku.

Hermovo ucho – Art of Duo

Konfrontace jako modus operandi, naslouchání kozíma očima a další zprávy z Tokia.

Ensemble Terrible deset let na scéně

O studentském tělese, které je zároveň intermediální platformou.

Michal Kořán: Endemitní modrá ještěrka

Od xeroxu a propisotu k bandcampové knihovně. Rozhovor se stočí i k přednostem sluchátek a důležitosti vypalování alespoň malého počtu CD-R.

Zkouška sirén – hudba z rukavičky

Technologické ambivalence Laetitie Sonami

Slzy jsou v pořádku…

S Ondřejem Skovajsou o romských písních a projektu Giľora.

Operní pocta „odlišné“ prominentce

V díle o tíživém osudu Rosemary Kennedyové otevírají tvůrkyně důležitá témata, které akcentují zvukově atraktivní hudební složkou.

Ostravské objevování hudby dneška i nových prostorů

Třinácté bienále, dvacet let Bandy, nejdelší koncert „pouhých“ 480 minut, urbex i minimaraton.