- Inzerce -

Klavírní dialogy, jež nenechají vydechnout

Když věhlasný britský pianista Keith Tippett pořizoval tyto nahrávky, zbýval mu rok, respektive devět měsíců života. Ačkoli trpěl bolestmi, povzbuzován o generaci mladším Matthewem Bournem natočil nejúchvatnější klavírní dialogy své bohaté kariéry…

Tippetta jistě netřeba představovat, pár slov bych ale věnoval Bourneho osobnosti. Při studiích v Leedsu se věnoval soudobé vážné hudbě, paralelně k to mu ale také jazzové improvizaci. V roce 2001 se stal v Británii dokonce Mladým jazzovým hudebníkem roku. Spolupracoval s Marcem Ribotem, Johnem Zornem, Barrem Phillipsem či uskupením Nostalgia 77. Jako výtečný hráč na syntezátory např. figuruje v roce 2015 v projektu s hudbou Kraftwerk.

Ať už výraz Aeolian z titulu dvojalba znamená přirozenou mollovou stupnici či odkaz k fantasy románu Patricka Rothfusse The Name of Wind nebo cokoli jiného, je na prvním, studiovém disku skloňován fenomén větru ve všech pádech. Osm pozoruhodných improvizovaných skladeb na ploše bezmála pětašedesáti minut, natočených ve studiích konzervatoře v Leedsu, je pojmenovaných vždy po nějakém výrazném lokálním větru.

Úvodní Etesians jsou čerstvé větry, jež panují v létě v Egejském moři. Tomu odpovídají staccatové pohyby i následné gejzíry sycené jazzem a vážnou hudbou, především pak impresionismem a minimalismem. Lyrické ponory střídají rytmické posuny evokující Steva Reicha. Bise je suchý studený vítr vanoucí ve Švýcarsku; Tippett zde v úvodu moduluje zvuk klavírních strun řadou dřevěných kostek a hraček (rád je využíval již drahnou dobu hlavně při svých sólových projektech), posléze oba nástroje až krystalicky perlí. Dramatické úhozy se slovanskou melodičností zpodobňují Buran, silný stepní vítr ze Sibiře. Mistral je vykreslen jemně, naproti tomu Brickfielder, pouštní vítr v severní Austrálii, hodně razantně, s mocnými údery do klaviatury až fyzicky naléhavými. Strhující proud s různým využitím strun představuje Sirocco, horký severoafrický vítr, naopak Bora (což je zimní vítr na Jadranu) je rozechvíván mrazivými zvuky strun, které se v závěru promění v lavinu. V závěru se horkem tetelí Samoon, vítr ze Sahary, tvořený romantickou i skotačivou melodií s přirozeným klavírním zvukem. Jako bonus sem byla zařazena i krátká verze melodicky chytlavé Tippettovy dvojskladby Something / Made up.

Druhý disk přináší nepřetržitý osmatřicetiminutový proud klavírní hudby z koncertu v londýnském novogotickém kostele Union Chapel, sloužícím jako koncertní sál i jako charitativní centrum pro lidi bez domova. Za dvojitým názvem Sympatico / Trade Wings se skrývá úžasný tok improvizace bez hranic. Nechybí jímavě melodická poloha, zvuková křehkost, osamělost tónů a jejich drúz, perlivý gejzír, imprese, nervní vypjatost, rozvolnění struktury, energie, repetitivní cirkulace tónů, hardbopový tep, ponor do strun, z něhož se vyloupne romantická melodie. To vše vás nenechá vydechnout.

Keith Tippett & Matthew Bourne: Aeolian
Discus Music https://discus-music.co.uk/


Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou Je to výborný příklad k rozboru chápání autorství uměleckého díla. Autor scénáře, slavný spisovatel Gore Vidal se od díla distancoval, když mu do něj režisér Tinto Brass a představitel titulní role Malcolm McDowell příliš zasahovali. Jim dvěma zase autorství přebral producent Bob Guccione, který pro nakladatelství Penthouse film financoval. Tahanice mezi Penthousem a dalšími producenty se ... Číst více...

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL a díky covidovému lockdownu si osvojil nové způsoby tvorby.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!