- Inzerce -

Matmos: Ultimate Care II

Aktuální album protřelých bardů experimentální elektroniky Matmos se v zásadě nevymyká z jejich, už jednou definované zvukové koncepce, kterou nastolili již na přelomu tisíciletí na svém zřejmě nejslavnějším „chirurgickém“ albu A Chance to Cut IS Chance To Cure (2001), nebo fólklórně definovaném Civil War (2003), kde se pro změnu zabývali tématikou občanské války Severu proti Jihu. Už na nich duo nastoupilo cestu využití prvků microsamplingu a plunderfonie, jenž pak dotáhli na dalších albech téměř k dokonalosti.

Apopó: Tyto americké zvukové designéry a konceptualisty jsem měl před lety možnost vidět „na živo“ a nutno uznat, že šlo o nevšední zážitek pohybující se mezi kabaretem a zvukovou performance, který naznačil možnost, jak se vypořádat z čistě elektronickým koncertem i bez doprovodné videoprojekce či nudného postávání za svým equipmentem. Možnosti tu tedy jsou.

Na jednoskladbovém opusu Ultimate Care II. si tentokrát vzali na paškál „hudbu praček“, tedy koncepčně se zaměřili pouze na zaznamenané zvuky tohoto specifického domácího spotřebiče značky Whirpool. Nakolik mohl být tento akt i product placement ponechme stranou. Album ve své podstatě navazuje na pop-artovou koncepci Andyho Warhola, kde i on vytvářel záznamy banálních produktů spotřební společnosti (známá to konzerva Campbellovy rajské polévky) a přesouval je do jiného kontextu. Dá se říci, že tyto předměty transformoval na sakrální objekty „konzumního uctívání“.

O něco podobného se na letošním albu, avšak ve zvukovém prostředí, pokusili i Matmos. Pračce vdechli život a užitný předmět denní potřeby povýšili na zdroj inspirace a dějiště zvukového dobrodružství, kde se „za oponou“ dějí věci, kterých jsme si zatím nestačili povšimnout a které v naší imaginaci mohou vytvořit zcela novou perspektivu vnímání a možná i nevšední uchopení „běžné reality“.

Voda pomalu proudí hadicí, motor se rytmicky roztáčí, špinavým prádlem začíná prosakovat vlhkost teplé vody, prací prášek proniká dovnitř útrob, proces očisty začíná…

 

Matmos: Ultimate Care II.

Thrill Jockey (https://www.thrilljockey.com/index)


Hermovo ucho – Chvála dlouhověkosti

Stoletý Marshall Allen vydává první desku pod svým jménem, o dva roky mladší Milan Grygar stále vystavuje nová díla, osmdesátiletý Anthony Braxton pracuje na šestatřicetidílné opeře.

Jiří Durman a Miroslav Posejpal: Nové a nové spirály

V kavárně s věrozvěsty české improvizace.

Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.

V rukou i v hlavě

Dva mimořádné klavírní recitály koncertní řady Lichtzwang: dámský i pánský.