- Inzerce -

Mural: Tempera

Australský saxofonista a flétnista Jim Denley (velký článek o něm najdete v HV 5/2008, k němuž vyšla i Denleym sestavená kompilace nahrávek vydavatelství Splitrec) a norští hudebníci – kytarista Kim Myhr a perkusista Ingar Zach, kteří společně tvoří trio Mural, se představili v Komunikačním prostoru Školská 28 v Praze 11. října v sólových setech. To bylo bezesporu zajímavé pro zkoumání jejich technik, jež by si divák při společném hraní tak detailně nevychutnal. Jejich vzájemná interakce má ovšem zase pochopitelně další rozměr.

Mural debutovali v roce 2009 albem Nectars of Emegence nahraném v kostele poblíž města Molde a na svém kontě mají i dva koncertní záznamy z texaské Rothko Chapel (ten nejnovější vyšel nedávno pod názvem Tempo na Zachově labelu Sofa na 3DC a má stopáž přes tři hodiny). CDr Tempera vyšlo v limitovaném nákladu číslovaných šedesát kusů, je ovšem volně ke stažení. Bylo nahráno v říjnu 2011 v madridské zvukové laboratoři M.O.S. pod inženýrským dohledem Miguela Angela Tolosy, který je Zachovým dlouholetým spolupracovníkem (viz recenze na webu HV z 13. 4. 2015). Sakrální esprit se v něm však i přes „laboratorní prostředí“ nevytrácí. Je to sonická celebrace se širokou paletou zvukových odstínů, kde se vlastně také do značné míry můžete kochat jednotlivými party všech zúčastněných. Zároveň si nikdo nehraje na vlastním písečku a vše tvoří dokonalé soukolí. Každý rozvibrovaný tón, cinkot, dunění, vrznutí i profuk tu mají své místo. První část je pestřejší a mnohotvárnější, druhá část zase plyne pomaleji a má meditativnější charakter, což umocňují filigránské ztichlé pasáže, v nichž se dostáváme na dřeň věci. Vůbec to celé evokuje jakousi úvahu o času, který ubíhá v různých tempech, dokáže se téměř zastavit a znovu rozeběhnout a nakonec rozplynout sám v sobě. A název téhle seance je skutečně signifikantní. Je to vskutku dobře temperované album bez zbytečného lesku a s výraznými nesplývavými tóny, rozpuštěné v adekvátní emulzi.

 

Mural: Tempera

CON-V (www.con-v.org)

 


Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.

V rukou i v hlavě

Dva mimořádné klavírní recitály koncertní řady Lichtzwang: dámský i pánský.

Nevyzkoumatelné

„Umění jako výzkum“ žádné není. A „výzkum umění“ neexistuje.

Přehled soudobé hudby na Pražském jaru

Jarní sklizeň premiér v rámci festivalu oslavujícího osmdesát let existence.