- Inzerce -

Odešel pátý Beatle

V devadesáti letech zemřel 8. března producent George Martin. Přezdívku „pátý Beatle“ si nárokuje leckdo, snad nikdo ale natolik oprávněně jako právě on. Producent s klasickým hudebním vzděláním mnoho let tvořil nejrůznější popové, komediální, filmové a jinak spotřební nahrávky, až začátkem šesté dekády, podmaněn entuziasmem manažera Briana Epsteina, podepsal coby zaměstnanec vydavatelské firmy EMI smlouvu s Beatles. A dál už to jsou dějiny: dohlížel ve studiu Abbey Road na téměř všechny nahrávky kapely, jejíž syrový talent (nebyli to notaři) rozvíjel a opečovával, realizoval její nápady a často přicházel s revolučními novými.

The-Beatles-George-Martin-the-beatles-33432395-400-400.jpg

Byl to on, kdo Beatles poradil zrychlit původní baladu Please Please Me a postaral se jim tak o první hitový singl. On přesvědčil Paula McCartneyho, aby nechal Yesterday ozdobit smyčcovým kvartetem, on do Eleanor Rigby napsal dosud nepřekonané smyčcové aranžmá v popové písni. Realizoval orchestrální jízdu v A Day in the Life, nahrál klavírní sólo do In My Life… Beatles by se bez něj synonymem umělců, kteří překročili hranice pop-rockové písničky směrem k experimentům a širší výrazové paletě, možná nestali.      

Kromě produkování písniček Martin složil i hudbu k jejich filmům Perný denŽlutá ponorka.      

Po rozpadu Beatles napsal několik filmových hudeb (mj. melodie k třem bondovkám), spoluprodukoval beatlesovskou Antologii a přearanžoval hudbu liverpoolské čtyřky do podoby soundtracku k představení Love vytvořenému ve spolupráci s kanadským ansámblem Cirque du Soleil. Kýč jak bič, ale měl na to právo. Zemřel 8. března doma, ve spánku.  

A stihl toho samozřejmě mnohem víc, než jsem zde v rychlosti naznačil. Volvox Globator přednedávnem vydal jeho autobiografii Všechno, co potřebuješ, jsou uši, před mnohem delším časem i dílo Iana MacDonalda Revoluce v hlavě – podrobný přehled okolností vzniku všech beatlesovských nahrávek. Tam je Sir George samozřejmě jednou ze stěžejních postav…


Hermovo ucho – Chvála dlouhověkosti

Stoletý Marshall Allen vydává první desku pod svým jménem, o dva roky mladší Milan Grygar stále vystavuje nová díla, osmdesátiletý Anthony Braxton pracuje na šestatřicetidílné opeře.

Jiří Durman a Miroslav Posejpal: Nové a nové spirály

V kavárně s věrozvěsty české improvizace.

Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.

V rukou i v hlavě

Dva mimořádné klavírní recitály koncertní řady Lichtzwang: dámský i pánský.