- Inzerce -

Ondrej Zajac: Monolith

V limitovaném nákladu (jako tzv. vinyl effect Cdr) vyšlo na malém anglickém labelu Whitelabrecs debutové album Monolith kytarového experimentátora Ondreje Zajace. A jde o pozoruhodný počin!

Slovenský muzikant nyní žije v Praze, kde studuje architekturu. Před osmi lety začal experimentovat s novými texturami a tvary kytarového zvuku, jež vytváří v reálném čase, s pomocí hardwarové elektroniky a bohaté škály preparačních technik, s nimiž doluje z kytary jedinečnou hudbu na pomezí nu-jazzu, volné improvizace, noise a ambientu. Používá nejen ruce, ale také dech, vousy, violoncellový smyčec, kov, papír, mince, nohama pak ovládá pedálové elektronické krabičky. Samozřejmě není na světě jediný, který takto zachází s kytarou, ale z debutového alba, na kterém pracoval pilně tři měsíce, se přece jenom linou opravdu neobvykle barevné zvuky. A ty zvuky vytvářejí nikoli kolážovitý či jinak volný tvar, ale Zajac jimi dokázal vystavět celkem sedm opravdových hudebních monolitů, které navíc tvoří celkovou sevřenost alba, a tudíž také jeho postupně dávkovanou sugestivitu.

Hned úvodní Gardens At Night vás okouzlí jímavými, rozechvělými a zároveň hutnými témbry proměnlivé dynamiky, do nichž se začnou zařezávat rytmizované vrypy, elektronické ruchy a zvuková vrstvení. V bezmála devítiminutové kompozici Alternation pracuje kytarista s drony, zahuštěnými stále intenzivnějšími ruchy až k vydatné hlukové intenzitě, která nakonec vyústí v ambientní plochu s minimalistickým spodním proudem až barokního charakteru. V Beam, Reflection And Color použije protagonista smyčec, kterým na kytaře s pomocí elektroniky dosáhne podivně žesťových barev, značně zneklidňujících, mnohdy až nářku, zadírajícímu se do uší a pod kůži. Babylonia v tomto trendu pokračuje, ale tady melodicky vznosná linka evokuje tajemný úsvit dějin, mystičnost starověku, také jeho krvelačnost; zvuk nabývá postupně na naléhavosti až drtivé, v závěru se vše slije v noisovou stěnu. Po rozvrásněné miniatuře Interlude přijde ke slovu také akustický zvuk kytary v Blue Whales, se kterým ale Zajac zachází značně špinavě, což má za následek účinek mementa. Závěrečná skladba They Were Here je založena na dvou dronových liniích, pospojovaných elektrickými ruchy a ústících do zvuku vzdalujících se kroků…

Doporučuji opakovaný poslech. Příběh se může klidně změnit. Pohladí, nebo i třeba vyděsí. V nejlepším případě obé naráz. Jako se to stalo mně!

 

Ondrej Zajac: Monolith

Whitelabrecs (https://whitelabrecs.com)


Planeta Eraserhead

Performativita hluku v lynchovském projektu Xiu Xiu.

Zkouška sirén – Kam pro písně?

Staré a nové cesty ke zlidovění.

Zvuk a čas bez významových nánosů

Přitáhnout umělce formátu Klause Langa doprostřed Žižkova se nedaří zas tak často. Miroslavu Beinhauerovi a Atriu Žižkov se to povedlo a využili tuto příležitost naplno.

Most mezi dvěma světy

Žádná vanilka a žádná komfortní zóna v hudbě Hümy Utku.

Hermovo ucho – Art of Duo

Konfrontace jako modus operandi, naslouchání kozíma očima a další zprávy z Tokia.

Ensemble Terrible deset let na scéně

O studentském tělese, které je zároveň intermediální platformou.

Michal Kořán: Endemitní modrá ještěrka

Od xeroxu a propisotu k bandcampové knihovně. Rozhovor se stočí i k přednostem sluchátek a důležitosti vypalování alespoň malého počtu CD-R.

Zkouška sirén – hudba z rukavičky

Technologické ambivalence Laetitie Sonami

Slzy jsou v pořádku…

S Ondřejem Skovajsou o romských písních a projektu Giľora.

Operní pocta „odlišné“ prominentce

V díle o tíživém osudu Rosemary Kennedyové otevírají tvůrkyně důležitá témata, které akcentují zvukově atraktivní hudební složkou.