- Inzerce -

Ostrak Mode: Copy and Paste

Jméno Josefa Ostřanského je spojeno především s kapelami Dunaj, potažmo Dunajská vlna nebo E a ještě nedávno byste určitě nečekali, že natočí sólové album, kde budou hrát celkem podstatnou, i když de facto ne zcela klíčovou roli různé elektronické mašinky. I tady totiž Ostřanský pod pseudonymem Ostrak Mode nezapře svůj cit pro rockový drive a schopnost napsat nosnou melodickou píseň.

Asi nejvíce elektronického koření najdeme ve skladbě Fráze, k níž si napsal Josef i text a Filip Remunda k ní natočil pozoruhodný videoklip. I díky tomu se stala jakýmsi pilotním hitem, byť skutečně hitové ambice v nejlepším slova smyslu bych viděl spíš ve skladbě Manuál, která je druhou ryze autorskou Josefovou záležitostí. Fráze je ovšem svým způsobem částečně epická věc, tudíž se ke klipovému zpracování, byť údajně inspirovaném nedějovou Bezúčelnou procházkou Alexandra Hackenschmieda, více hodí. K celkové poetice ovšem skvěle padnou i lyrické texty Ostřanského dlouholetého souputníka Karla Davida. Za skutečně nejsilnější věc celého alba považuji Láhve, které jsou opravdu dunajovského ražení a Ostřanský je tu nejvíc doma a přesto neopakuje sama sebe. Nikoliv nepodstatnou zajímavůstkou je ovšem i instrumentální Lullaby pouze s brumendem a jakousi ambientní atmosférou. Nejslabším článkem je pak asi závěrečné synthpopové disco Stříbro snů, kde už to trochu zavání kýčem. Jednoznačnou devizou je ovšem Josefův zpěv, který v jeho dřívějším působení zdaleka nedostal adekvátní prostor. Specifická barva hlasu a dikce mají skutečně své kouzlo a osobitost. Jinak ono využití spíše předpotopní (což ovšem není na škodu!) elektroniky skutečně není to, o co se album opírá a dá považovat za čistě vhodně použitý kosmetický prostředek než jako nějaký zásadní zlom. Oním zlomem je to, že Ostřanský dokázal, že je zcela soběstačný a má co předvést, což není u čistě sólových alb vždycky pravidlem.

Ostrak Mode: Copy and Paste

Polí 5 (https://www.polipet.cz)

P.S.: Křest alba Copy and Paste proběhne 21. května v pražském klubu Jazz Dock a na živém provedení se budou podílet Miroslav Chyška (kytara, baskytara, mix a mastering alba) a Dano Šoltis (bicí, samply, zpěv, jeden z bubeníků Dunajské vlny). Hostem a kmotrou pak bude Dorota Barová.


Zkouška sirén – Kam pro písně?

Staré a nové cesty ke zlidovění.

Zvuk a čas bez významových nánosů

Přitáhnout umělce formátu Klause Langa doprostřed Žižkova se nedaří zas tak často. Miroslavu Beinhauerovi a Atriu Žižkov se to povedlo a využili tuto příležitost naplno.

Most mezi dvěma světy

Žádná vanilka a žádná komfortní zóna v hudbě Hümy Utku.

Hermovo ucho – Art of Duo

Konfrontace jako modus operandi, naslouchání kozíma očima a další zprávy z Tokia.

Ensemble Terrible deset let na scéně

O studentském tělese, které je zároveň intermediální platformou.

Michal Kořán: Endemitní modrá ještěrka

Od xeroxu a propisotu k bandcampové knihovně. Rozhovor se stočí i k přednostem sluchátek a důležitosti vypalování alespoň malého počtu CD-R.

Zkouška sirén – hudba z rukavičky

Technologické ambivalence Laetitie Sonami

Slzy jsou v pořádku…

S Ondřejem Skovajsou o romských písních a projektu Giľora.

Operní pocta „odlišné“ prominentce

V díle o tíživém osudu Rosemary Kennedyové otevírají tvůrkyně důležitá témata, které akcentují zvukově atraktivní hudební složkou.

Ostravské objevování hudby dneška i nových prostorů

Třinácté bienále, dvacet let Bandy, nejdelší koncert „pouhých“ 480 minut, urbex i minimaraton.