- Inzerce -

Pendulum Choir

Pendulum Choir / Kyvadlový sbor je projekt pro devět zpěváků a hydraulický, počítačově ovládaný systém. Jeho autory jsou švýcaři  Michel Décosterd a André Décosterd, sdružení pod značkou Cod.Act.

 V projektu Pendulum Choir se sice pracuje s elektronikou, hlavní prací počítačového systému však je řízení samotných hydraulických ramen, ve kterých jsou pevně upevněni zpěváci. Během zpěvu se ramena kývají, sklánějí k zemi, napřimují a zase klesají a tvarují tak fyzickou podobu sboru. Jak podivně to zní, tak bizarně to také vypadá. Jako by stroje pro svoji zábavu zotročily několik lidských zpěváků a upnuly je do ocelového zpívacího stroje, který se rozvírá a zavírá jako sasanka. Připomenou  přetvory – hybridy lidí a strojů z románů britského spisovatele Chiny Miévilla. Jistá ponurost v pohledu na sboristy upnuté do kovových ramen určitě je, když ale překonáme prvotní odpor nebo úlek, můžeme se kochat originálním systémem, v podstatě hudebně-taneční instalací. O tanci jako takovém zde sice nemůže být řeč, nicméně je výkon zpěváků Pendulum Choir skutečně fyzický, ačkoliv většinu pohybu za ně samozřejmě vykonává stroj.

Tvůrci instalace oceněné hlavní cenou na japonském Media Art Festivalu nicméně spíše než o nějakém přechodu mězi člověkem a strojem přemýšleli o fyzikalitě znějících těles a  celý sbor vidí jako analogii živoucího orgánu, nejspíše lidských plic, kde jednotlivý zpěvák představuje jednotlivý plicní sklípek a slouží tak společnému dechu.  Bratry Décosterdovy zajímal vztah mezi akustickým zkreslením zvuku při jeho pohybu v prostoru a pomocí samostatně ovládaných ramen se jim podařilo dosáhnout zajímavých poloh. Ramena se zpěváky stoupají se stoupající melodií, sólista se fyzicky noří z ustupujícího sboru, nechybí ani hrátky se stereobází a Dopplerovým efektem.

Představení Pendulum Choir je velmi fyzická performance, zvláště také působí kontrast mezi dynamikou instalace a strnulostí přikurtovaných zpěváků, srdnatě čelících svému osudu při letu prostorem jako na létajících labutích. Pokud kdy bude třeba vyslat na vesmírnou stanici nějaké zpěváky, členové Pendulum Choir mají jistě tu nejlepší průpravu.


Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen...

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“...

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy...

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby...

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium...

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti...

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné...

Zkouška sirén: Amelia

Laurie Anderson v kokpitu s brněnskou filharmonií...

MA

Vytváření prostoru pro novou hudbu...