- Inzerce -

Petr Válek: HEXUM-EX

Stále věhlasnější neúnavný multimediální umělec a improvizátor, Petr Válek, zdomácněl v posledních letech i na slezském labelu Korobushka Records. Jeho nejnovějším počinem pro tuto značku je osobitý devadesátiminutový mix všemožných zvukových záznamů, jež nasbíral během uplynulého roku.

Ať už člověka nadchne z Válkovy tvorby napřed i jen jediný její segment, např. performance, tvorba pohyblivých zvukových soch či osobitě designovaných analogových syntezátorů, hudební tvorba, zavalující youtubering, či klasičtější výtvarné techniky včetně jedinečných ilustrací v dětských knížkách, při následném setkání s těmi dalšími sférami musí uznat, že je Válek jako autor esteticky bravurně konzistentní, protože to je jeho osvědčená cesta k mistrovství v jeho jedinečném i univerzálním slonovství v porcelánu, které baví, vede k soucitu i k mnohým zamyšlením. V poslední době Válek pravda mírně polevil v chrlení spontánních skečů apod., místo toho zjevně déle sbíral všemožný zvukový materiál pro uplatnění v komplexnějším útvaru, a jeden z nich vyšel teď, 30. srpna, v podobě devadesátiminutové audiokazety. Název HEXUM-EX může evokovat mnohé, Hexum je třeba i tradiční skandinávské příjmení, jež může původně znamenat i strašidelný dům, ze slangových užití tohoto slova si netroufám tipovat něco chybně.

Během první strany zvukově zažijeme všemožné z Válkova tradičního hlučného arzenálu, avšak její formu rámují především hlasové pasáže, v nichž vystupuje tu odvážné dítě spontánně si prozpěvující árie o světově důležitých otázkách, nebo žena bodaná do prstu, která ale svým freak-outem v úvodním lo-fi blues navodí ihned celé nahrávce nakažlivý dřevně domácký ráz, ten je později podpořen i starším ženským hlasem. Jinak tu řádí iracionální halas všemožného harampádí, zvukově obdobný videím z mistrovy věčně se rozpadající youtuberské dílny nebo ze sklepa, z něhož je potřeba vynést hrnce. Dojde samozřejmě i na vstupy samodělných syntezátorů či záznamy situací v prostředí přírody a nezasteskne se nám ani po Válkových projevech či dokonce popěvcích v jeho vlastním dada-jazyce.

Druhá strana má přes celkovou pestrost zase jinak přehlednou formu. Po úvodních dvou minutách smyček příjemného nezkresleného (!) cinkání zkontroluje Válkův ďábelsky rozverný smích naši pozornost a spustí se koláž záznamů na lo-fi mikrofony ze všemožných zvukových či hlukových aktivit, resp. doufejme, že se mezi tímto panoptikem nenacházejí i dokumentace autorových pokusů o skutečné domácí práce. Tuto skrumáž přeruší pouze obdobný vstup dětského hlasu a desetiminutové majestátní defilé čistého bzíkání a pulzování analogových syntezátorů snad bez jakéhokoli prostorového efektu, které by ostatně stejně jen odváděly pozornost. Tady studujeme vážně a napřímo jen samotné zvukové zdroje a metody záznamu či amplifikace.

Album nabízí setkání s rovnováhou mezi noisem a radikálním dadaismem na straně jedné a se zábavou i rurálním klidem na straně druhé. Už jen to by bylo na tvorbě Petra Válka výjimečné.

Petr Válek: HEXUM-EX
Korobushka Records (https://korobushka.bigcartel.com)


Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.

V rukou i v hlavě

Dva mimořádné klavírní recitály koncertní řady Lichtzwang: dámský i pánský.

Nevyzkoumatelné

„Umění jako výzkum“ žádné není. A „výzkum umění“ neexistuje.

Přehled soudobé hudby na Pražském jaru

Jarní sklizeň premiér v rámci festivalu oslavujícího osmdesát let existence.