- Inzerce -

Pozítří: Gramofonový večer v brněnské Praze

Pozítří, v sobotu 12. března, se v brněnském prostoru Praha v rámci showcase festivalu Itch My HaHaHa roztočí gramofony. Hvězdou večera bude liverpoolský Philip Jeck, jehož čtenářům netřeba představovat – a pokud snad ano, užijte si tento vousatý rozhovor, který jsem před deseti lety připravil u příležitosti Jeckova prvního vystoupení v ČR. Tehdy bylo třeba představovat…

Starý rozhovor doplňujeme mnohem mladším videem…

…a informací, že kromě Jecka ten večer vystoupí i „v Berlíně usazený portugalský turntablista, umělec a teoretik Pedro Lopes, který se ve své profesní dráze zabývá problematikou lidské interakce s umělými rozhraními a pracuje na řešeních, jež podle něj pomohou lidem k lepší společnosti. Na gramofony však hraje vlastně tradičními způsoby avantgardy; používá poničené desky, perkusivní nástroje nebo vlastní jehly. Přístupem podvratný, ale v důsledku mimořádně citlivý.

Třetím do party je berlínský zvukový experimentátor Dr. Nexus pracující s DIY syntezátory, solárními panely, samplováním, zpětnou vazbou, rádiovými přeslehy a mnoho dalšími generátory zvuku, se pohybuje na hraně sound artu, noisu a industrialu. Neodmyslitelnou částí jeho vystoupení je výrazný prvek performance, který z Nexuse dělá žádaného součást berlínské scény. Když zrovna nevystupuje pod tímto jménem, věnuje se kompozici, zvukovým skulpturám a instalacím.“ 

Den poté, 13. března, se můžete v brněnském kabinetu múz zúčastnit Lopesova worskopu o gramofonování a DIY nástrojařině.

 


Hermovo ucho – Chvála dlouhověkosti

Stoletý Marshall Allen vydává první desku pod svým jménem, o dva roky mladší Milan Grygar stále vystavuje nová díla, osmdesátiletý Anthony Braxton pracuje na šestatřicetidílné opeře.

Jiří Durman a Miroslav Posejpal: Nové a nové spirály

V kavárně s věrozvěsty české improvizace.

Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.

V rukou i v hlavě

Dva mimořádné klavírní recitály koncertní řady Lichtzwang: dámský i pánský.