- Inzerce -

Rigler – Bahn – Ciufo: ElectroResonance

Američtí skladatelé a experimentátoří Jane Rigler, Curtis Bahn a Thomas Ciufo spolupracovali různě již dříve, avšak teprve improvizační projekt ElectroResonance je spojil i v koncertní trio.

Stejnojmenná nahrávka nám zprostředkovává záznam z koncertu v Mount Holyoke College v South Hadley ve státě Massachusetts. Základními nástroji jsou zde pro Jane Rigler basová příčná flétna, pro Curtise Bahna elektrifikovaný sitár a pro Thomase Ciufa rozličné perkuse a elektrická kytara. Všichni ale své instrumenty také živě procesují pomocí svých počítačů, takže výsledné album o pěti skladbách nabízí opravdu hluboký ponor do sonické abstrakce spojující nejstarší techniky instrumentální hry s moderními technologiemi. Nejčastějšími zvukovými zdroji jsou zde frekvenčně bohaté zvony, zvonky či tibetské mísy, flétna a zřejmě různě preparovaná kytara, místy se objeví i terénní nahrávky, za zmínku ovšem stojí také bohatá práce s reverby. Společná hra tohoto tria tak přináší většinou táhlé plochy obohacované o konkrétnější zvukové události, vše se odehrává s velkým smyslem pro detail, míra zapojení elektronických úprav občas není v jednotlivých partech úplně rozpoznatelná. Hlubší průzkum tohoto téměř padesátiminutového alba si vyžaduje vícero poslechů.

ElectroResonance je album vážné, prezentuje hluboké možnosti soudobé zvukové tvorby a pro poslech vyžaduje klid. Až při něm se ukáže jeho barevná pestrost a posluchačovu vloženou energii pak mnohonásobně vrátí.

Jane Rigler – Curtis Bahn – Thomas Ciufo: ElectroResonance
Neuma Records (www.neumarecords.org)


Planeta Eraserhead

Performativita hluku v lynchovském projektu Xiu Xiu.

Zkouška sirén – Kam pro písně?

Staré a nové cesty ke zlidovění.

Zvuk a čas bez významových nánosů

Přitáhnout umělce formátu Klause Langa doprostřed Žižkova se nedaří zas tak často. Miroslavu Beinhauerovi a Atriu Žižkov se to povedlo a využili tuto příležitost naplno.

Most mezi dvěma světy

Žádná vanilka a žádná komfortní zóna v hudbě Hümy Utku.

Hermovo ucho – Art of Duo

Konfrontace jako modus operandi, naslouchání kozíma očima a další zprávy z Tokia.

Ensemble Terrible deset let na scéně

O studentském tělese, které je zároveň intermediální platformou.

Michal Kořán: Endemitní modrá ještěrka

Od xeroxu a propisotu k bandcampové knihovně. Rozhovor se stočí i k přednostem sluchátek a důležitosti vypalování alespoň malého počtu CD-R.

Zkouška sirén – hudba z rukavičky

Technologické ambivalence Laetitie Sonami

Slzy jsou v pořádku…

S Ondřejem Skovajsou o romských písních a projektu Giľora.

Operní pocta „odlišné“ prominentce

V díle o tíživém osudu Rosemary Kennedyové otevírají tvůrkyně důležitá témata, které akcentují zvukově atraktivní hudební složkou.