- Inzerce -

Robert Dick & Thomas Buckner: Flutes & Voices

LRG dick - buckner

Název alba mluví za vše: obsahuje osm duetů fléten a barytonu bez jakýchkoli elektronických přísad typu zkreslování zvuku, delayů či smyčkování. Zkrátka unplugged záznam po čertech neobvyklé nástrojové kombinace – nástrojové, neboť zpěvák Thomas Buckner zde nemá úlohu frontmana ani nesděluje texty, ale vytváří společně s flétnistou Robertem Dickem předivo zvuků a krátkých motivků, v nichž mnohdy není poznat, který zvuk pochází z jakých úst.

Robert Dick je jedním z flétnistů, kteří svůj nástroj nejen mistrně ovládají, ale rovněž redefinují a rozšiřují jeho možnosti: pro flétnu je něčím jako pannini pro housle a Hendrix pro kytaru, píše se v tiskové zprávě přiložené k albu. Hyperbola? Po poslechu CD musím říci, že tiskovka nijak nepřehání. Dick hraje na basové flétny, flétnu, kterou si nechal vybavit posuvným náustkem (glissando headjoint) podle vlastního návrhu, a na pikolu a dostává z těchto nástrojů zcela nečekané zvuky: někdy se podobají lidskému hlasu, jindy třeba baskytarovému slapu.

Thomas Buckner v sobě nemá nepříjemné „strýčkojedličkovství“ mnohem slavnějšího Phila Mintona a daří se mu z mého pohledu neuvěřitelné: hrát „na hubu“ a nepůsobit přitom jako Scatman John ani vesnický idiot, ale jako soustředěný tvůrce přesvědčený o vážnosti své věci. V kombinaci s flétnami je jeho hlas navíc vyloženě příjemný a dodává nahrávce dramatičnost a prostor.

Flétna a hlas nejsou v širokém spektru zvuků těmi, které bych poslouchal nejraději, tohle album si mě ale bezezbytku získalo. Zplna hrdla doporučuji: je po technické stránce mistrovské, hudebně překvapivé, podmanivé i zábavné a ani chvíli zbytečně natahované či vařené z vody. Tohle není Bittová a Stivín!


Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.

Zkouška sirén: In C, šedesát let poté

Loňské šedesátiny díla a letošní devadesátiny autora jako důvod k ohlédnutí

Hudba jako proces v rukou i slovech Philipa Glasse a Petra Kotíka

Společný večer dvou skladatelů, kteří se od sedmdesátých let 20. století pohybují v prostředí newyorské hudební avantgardy.

Hermovo ucho – Hudba v Plošinách

Kde končí refrén a kde začíná hudba? K dvojímu výročí Gillesa Deleuze.

Mýtus o alfalabuti

Kniha, kterou Nick Soulsby věnoval Michaelu Girovi a Swans, je mýtizující orální historií a přečíst si ji můžeme i v českém překladu.