- Inzerce -

Ryoji Ikeda od pozítří v Plzni

2. 7. se v Plzni otevře výstava či audiovizuální instalace Ryoji Ikedy test pattern [n°7]. Tato událost, která bude umístěná v prostoru Nového divadla – Black Box je pořádána ve spolupráci Plzeň 2015 – Evropské město kultury a Japan Festu. Abstraktní digitální krása japonského tvůrce audiovizuálním “testem”zkoumá absolutní limity výkonu současných digitálních technologií i vnímání našeho vědomí. 

„Patřím ke generaci po postmoderně, po minimalismu, po všem, jako umělec tedy používám všechny druhy technik,“ říká o sobě Ikeda, jenž je jinak nadmíru zdrženlivý, pokud jde o komunikaci s médii i o komentování a výklad vlastních děl. Na přelomu 80. a 90. let se chytil nastupující vlny house music a začal být aktivní jako DJ, ovšem místo tanečních rytmů si liboval v abstraktních kolážích ambientních zvuků. Jako vystudovaný ekonom se také věnoval producentské práci, po několika letech ovšem pocítil jakési komunikační vyhoření, odstřihl se téměř od všech dosavadních kontaktů a začal hledat vlastní cestu.

Test pattern je systém, který převádí jakýkoliv typ dat (text, zvuky, fotografie nebo filmy) na grafiku čárových kódů a binární vzory složené z nul a jedniček. Návštěvníci jsou tak vtaženi do blikajících, pulzujících a posunujících se světelných obrazců a zároveň do zvuku, jehož rozsah se pohybuje od cvakání přes počítačové zvuky až po hluboké dunění. V Plzni Ryoji Ikeda připravil sedmé pokračování této instalace, která byla k vidění již v Sydney, Paříži, Madridu, Yamaguchi a New Yorku. Pro prostor Black Boxu (malé scény) Nového divadla připravil komornější verzi na prostoru 14×14 metrů s podlahovou projekcí.

Instalaci bude možné navštívit až do 11.8.. V rámci doprovodného programu k ní vystoupí 23. 7. duo Poisonous Frequencies čili elektrifikovaná trubka Petra Vrby a kytara Tomáše Procházky. Poněkud nepochopitelně zahraje před zahájením výstavy pražská indiepopová kapela Sklenik, jejíž písničky jsou jistě vhodné k letním míchaným nápojům, ale jakékoliv souvislosti s tvorbou Ryojiho Ikedy se ne a ne dobrat.

Více o akci zde

https://www.plzen2015.cz/cs/akce/ryoji-ikeda-test-pattern-ndeg7

 

 

 


Hermovo ucho – Chvála dlouhověkosti

Stoletý Marshall Allen vydává první desku pod svým jménem, o dva roky mladší Milan Grygar stále vystavuje nová díla, osmdesátiletý Anthony Braxton pracuje na šestatřicetidílné opeře.

Jiří Durman a Miroslav Posejpal: Nové a nové spirály

V kavárně s věrozvěsty české improvizace.

Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.

V rukou i v hlavě

Dva mimořádné klavírní recitály koncertní řady Lichtzwang: dámský i pánský.