- Inzerce -

Savvas Metaxas & Spyros Emmanouilidis: Front / Eventless Plot: Killing Realism

Na rozděleném vinylu vydaném značkou Granny Records najdeme dvě soluňská experimentální hudební  tělesa, jež spojuje otevřenost nevšedním možnostem nástrojů i záliba ve zvukové manipulaci. I přes odlišné nástrojové složení obou formací jsou si obě strany vinylu po zvukové stránce, jakož i svou tématickou nevyzpytatelností, dosti blízké. Zřejmě i to, pomineme-li geografickou příbuznost, hrálo svou roli v rozhodnutí spojit síly dohromady a využít k tomu společné medium.

Přední strana desky obsahuje bezejmennou skladba dua Savvase Metaxase a Spyrose Emmanouilidise.  Ti se na experimentální hudební scéně etablovali jako členové multižánrového tria Good Luck mr. Gorsky a kapely V.I.A. Metaxas zde obstarává modulární syntezátor a kazety, zatímco Emmanouilidis se kromě manipulace s páskami věnuje hře na preparované piano a syntezátory. Škruňkání, skřípání, škrábání a švitoření podpořené decentním glitchovým pozadím tvoří živelnou zvukovou směs, která se nikam nežene, pozvolna se probouzí k životu a nabaluje na sebe další a další zvukové události. Hutné tóny a dřevěné ozvuky napovídají, že většina hry na piano probíhá v jeho spodním rejstříku a při kontaktu s jeho ozvučnou skříní.  Po několika minutách se vše ustálí a mírně nás začne dráždit všudypřítomný hal, který nám neustále vnucuje představu, že stojíme kdesi v tunelu.

Druhá strana desky je poté vyhrazena triu Eventless Plot a jeho skladbě Killing Realism. Ta začíná dlouhou zvukovou plochou připomínající smyčcem rozezvučený činel, která po chvíli ustoupí a nabídne prostor všemožným ruchům, cvakáním a dalším perkusním zvukům. Záhy nato se přihlásí o slovo šumění vln analogového syntezátoru Arise Giatase a poté se vše jakoby rozjede znovu od začátku, jen mnohem intenzivněji: zapojují se různé perkusní nástroje, crotales a ozvučené předměty Vasilise Lioliose, jakož i citera Yiannise Tsirikogloua a elektronika. Výsledná zvuková koláž je pestrá, dynamická a přitom co do hlasitosti příjemně umírněná. Nejprve sice může „zabíjení realismu” působit jako studie postupů musique concrete, ovšem z tohoto dojmu by nás měl vysvobodit témbrově  bohatý charakter kompozice. Podobný dojem vyvolává i obal desky, který zdobí černobílá fotografie erozí opracované skály, jež se při změně naší perspektivy promění v pozoruhodnou abstraktní malbu.

Savvas Metaxas & Spyros Emmanouilidis: Front / Eventless Plot: Killing Realism (https://www.grannyrecords.org)


Zkouška sirén – Rytmy k jiným světům

Dva filmy s hudbou a smrtí v hlavní roli

Hermovo ucho – Chvála dlouhověkosti

Stoletý Marshall Allen vydává první desku pod svým jménem, o dva roky mladší Milan Grygar stále vystavuje nová díla, osmdesátiletý Anthony Braxton pracuje na šestatřicetidílné opeře.

Jiří Durman a Miroslav Posejpal: Nové a nové spirály

V kavárně s věrozvěsty české improvizace.

Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.