- Inzerce -

Savvas Metaxas & Spyros Emmanouilidis: Front / Eventless Plot: Killing Realism

Na rozděleném vinylu vydaném značkou Granny Records najdeme dvě soluňská experimentální hudební  tělesa, jež spojuje otevřenost nevšedním možnostem nástrojů i záliba ve zvukové manipulaci. I přes odlišné nástrojové složení obou formací jsou si obě strany vinylu po zvukové stránce, jakož i svou tématickou nevyzpytatelností, dosti blízké. Zřejmě i to, pomineme-li geografickou příbuznost, hrálo svou roli v rozhodnutí spojit síly dohromady a využít k tomu společné medium.

Přední strana desky obsahuje bezejmennou skladba dua Savvase Metaxase a Spyrose Emmanouilidise.  Ti se na experimentální hudební scéně etablovali jako členové multižánrového tria Good Luck mr. Gorsky a kapely V.I.A. Metaxas zde obstarává modulární syntezátor a kazety, zatímco Emmanouilidis se kromě manipulace s páskami věnuje hře na preparované piano a syntezátory. Škruňkání, skřípání, škrábání a švitoření podpořené decentním glitchovým pozadím tvoří živelnou zvukovou směs, která se nikam nežene, pozvolna se probouzí k životu a nabaluje na sebe další a další zvukové události. Hutné tóny a dřevěné ozvuky napovídají, že většina hry na piano probíhá v jeho spodním rejstříku a při kontaktu s jeho ozvučnou skříní.  Po několika minutách se vše ustálí a mírně nás začne dráždit všudypřítomný hal, který nám neustále vnucuje představu, že stojíme kdesi v tunelu.

Druhá strana desky je poté vyhrazena triu Eventless Plot a jeho skladbě Killing Realism. Ta začíná dlouhou zvukovou plochou připomínající smyčcem rozezvučený činel, která po chvíli ustoupí a nabídne prostor všemožným ruchům, cvakáním a dalším perkusním zvukům. Záhy nato se přihlásí o slovo šumění vln analogového syntezátoru Arise Giatase a poté se vše jakoby rozjede znovu od začátku, jen mnohem intenzivněji: zapojují se různé perkusní nástroje, crotales a ozvučené předměty Vasilise Lioliose, jakož i citera Yiannise Tsirikogloua a elektronika. Výsledná zvuková koláž je pestrá, dynamická a přitom co do hlasitosti příjemně umírněná. Nejprve sice může „zabíjení realismu” působit jako studie postupů musique concrete, ovšem z tohoto dojmu by nás měl vysvobodit témbrově  bohatý charakter kompozice. Podobný dojem vyvolává i obal desky, který zdobí černobílá fotografie erozí opracované skály, jež se při změně naší perspektivy promění v pozoruhodnou abstraktní malbu.

Savvas Metaxas & Spyros Emmanouilidis: Front / Eventless Plot: Killing Realism (https://www.grannyrecords.org)


Zkouška sirén – Kam pro písně?

Staré a nové cesty ke zlidovění.

Zvuk a čas bez významových nánosů

Přitáhnout umělce formátu Klause Langa doprostřed Žižkova se nedaří zas tak často. Miroslavu Beinhauerovi a Atriu Žižkov se to povedlo a využili tuto příležitost naplno.

Most mezi dvěma světy

Žádná vanilka a žádná komfortní zóna v hudbě Hümy Utku.

Hermovo ucho – Art of Duo

Konfrontace jako modus operandi, naslouchání kozíma očima a další zprávy z Tokia.

Ensemble Terrible deset let na scéně

O studentském tělese, které je zároveň intermediální platformou.

Michal Kořán: Endemitní modrá ještěrka

Od xeroxu a propisotu k bandcampové knihovně. Rozhovor se stočí i k přednostem sluchátek a důležitosti vypalování alespoň malého počtu CD-R.

Zkouška sirén – hudba z rukavičky

Technologické ambivalence Laetitie Sonami

Slzy jsou v pořádku…

S Ondřejem Skovajsou o romských písních a projektu Giľora.

Operní pocta „odlišné“ prominentce

V díle o tíživém osudu Rosemary Kennedyové otevírají tvůrkyně důležitá témata, které akcentují zvukově atraktivní hudební složkou.

Ostravské objevování hudby dneška i nových prostorů

Třinácté bienále, dvacet let Bandy, nejdelší koncert „pouhých“ 480 minut, urbex i minimaraton.