- Inzerce -

Stanislav Abrahám: ENOLA

Stanislav Abrahám je český umělec a zabývá se nejrůznější audiovizuální tvorbou. Již v srpnu letošního roku vyšlo v relativní tichosti jeho album ENOLA, jež zachycuje hudební doprovod ke stejnojmennému představení režisérky a vzdušné akrobatky Elišky Brtnické. Album je přiznaně inspirované japonskou estetikou a pocity lidí přeživších jadernou explozi v Hirošimě. Posmutnělé nálady proto pochopitelně převažují, nejde ale o jednoznačně temnou nahrávku – vrstvy smutku občas prorazí nepokrytě radostné momenty, jako v tracku Uchuu, který evokuje půvabné ráno před krásným letním dnem. Ostatní tracky jsou chladnější a hodí se spíše k počasí dnešních dnů.

Abrahám dokáže neobyčejně pečlivým způsobem dávkovat tóny a proto je prolínání akustických zvuků s elektronikou naprosto nenucené. Celek působí velice dojímavě a silně, ale zároveň prvoplánově netlačí na nejnižší city posluchačů, jak tomu občas při posmutnělém ambientu bývá. Zahloubané klavírní linky se ladně proplétají s jemnými elektronickými efekty, přičemž je na pozadí doprovází neidentifikovatelné terénní nahrávky. Japonské inspirace se postupně rozplývají, jemné tóny působí spíše na individuální představivost, než aby odkazovaly k určité estetice či konkrétním umělcům.

Jednotlivé skladby jsou pozoruhodně sestavené a nahrávka vrcholí v závěrečném kusu Kokoro. Album velmi dobře obstojí i mimo divadelní představení, protože důvtipně podněcuje vizuální fantazii posluchačů a posluchaček, kterým se při dostatečném zahloubání do nahrávky může rozvinout imaginární představení přímo před očima. K tomu přispívá i působivý cover art, pocházející ze zmíněného představení. Snad se brzy dočkáme další reprízy.

Stanislav Abrahám: ENOLA

(https://stanislavabraham.bandcamp.com)


Zkouška sirén – Kam pro písně?

Staré a nové cesty ke zlidovění.

Zvuk a čas bez významových nánosů

Přitáhnout umělce formátu Klause Langa doprostřed Žižkova se nedaří zas tak často. Miroslavu Beinhauerovi a Atriu Žižkov se to povedlo a využili tuto příležitost naplno.

Most mezi dvěma světy

Žádná vanilka a žádná komfortní zóna v hudbě Hümy Utku.

Hermovo ucho – Art of Duo

Konfrontace jako modus operandi, naslouchání kozíma očima a další zprávy z Tokia.

Ensemble Terrible deset let na scéně

O studentském tělese, které je zároveň intermediální platformou.

Michal Kořán: Endemitní modrá ještěrka

Od xeroxu a propisotu k bandcampové knihovně. Rozhovor se stočí i k přednostem sluchátek a důležitosti vypalování alespoň malého počtu CD-R.

Zkouška sirén – hudba z rukavičky

Technologické ambivalence Laetitie Sonami

Slzy jsou v pořádku…

S Ondřejem Skovajsou o romských písních a projektu Giľora.

Operní pocta „odlišné“ prominentce

V díle o tíživém osudu Rosemary Kennedyové otevírají tvůrkyně důležitá témata, které akcentují zvukově atraktivní hudební složkou.

Ostravské objevování hudby dneška i nových prostorů

Třinácté bienále, dvacet let Bandy, nejdelší koncert „pouhých“ 480 minut, urbex i minimaraton.