- Inzerce -

K udržitelnosti přes technologie i folklor

Projekt Sustain: Hudba a udržitelnost startuje ve čtvrtek 23. 5. v Kampusu Hybernská

„Jak být spolu vyrovnaně, harmonicky? Jak poznat „své místo“, kam „patřím“?“ Tak se tázal v nedávném rozhovoru pro HIS Voice Slavek Kwi a popisoval, jak se skrze zvukovou tvorbu propojuje s přírodou ve svém okolí. Vztah hudby či obecně umění a otázek souvisejících s ekologií se objevuje v nejrůznějších kontextech stále častěji a tento trend bude z pochopitelných důvodů nejspíše stále výraznější. Reaguje na něj i aktuálně startující projekt Kampusu Hybernská, společného prostoru pražského magistrátu a Univerzity Karlovy. Již tento čtvrtek se v něm odehraje první část cyklu Sustain: Hudba a udržitelnost, který chce vztah hudby a enviromentálních otázek zkoumat z různých úhlů.

Téma udržitelnosti se ve spojení s hudbou v Česku zatím příliš nedostalo do popředí, tento program mění pravidla hry. Přináší debaty, panelové diskuse, koncerty, workshopy i praktické zvukové ukázky a instalace – vše zaměřené na současnost a budoucnost hudby v době klimatických změn,“ říká programová ředitelka Kampusu Hybernská Veronika Vlachová. „Vznik projektu na téma udržitelnosti právě v Kampusu Hybernská vnímám jako organické vyústění našeho dlouhodobého směřování. Kampus se o udržitelná témata zajímá od počátku své existence. V kontextu svého záměru propojovat kulturu, inovace, vědu a vzdělávání je Kampus platformou, ve které se snoubí enviromentální otázky s akademickou sférou ve formě výzkumů, dále s umělci, komunitami a studentstvem.“

První setkání se bude točit kolem fungování hudebního průmyslu a bude zahrnovat debaty s hudebníky i lidmi z manažerského zázemí kapel, vydavatelství a festivalů. Návštěvníci si budou také moci vyzkoušet aplikace propojující hudbu s virtuální realitou. Vystoupí písničkářka Barbora Hora a také dívčí sbor Lada, který se věnuje interpretaci moravských a slovenských lidových písní. Právě oblast oživování hudebních tradic nachází zajímavé průsečíky s ekologickými tématy, třeba při každoročním kosení trávy v pražské Stromovce i jinde v republice, kde se svištivý zvuk ostrých kos prolíná s melodiemi lidových písní.

Druhá část, která proběhne 6. a 7. června, pak bude mít podtitul „Přírodní hlasy v tvorbě experimentální elektronické hudby“. Ta nabídne workshopy, koncerty a filmovou projekci věnované propojování přírodních hlasů s moderními přístupy k tvorbě experimentální elektronické hudby. Lze se těšit na vystoupení uskupení fyield, o němž jsme již v HIS Voice psali. Setkávají se v něm osobnosti české a islandské hudební scény: Václav Havelka a Kryštof Kříček z kapely Please The Trees a Islanďan Pan Thorarensen (Stereo Hypnosis). Na albu, které je součástí interdisciplinárního projektu Krajiny budoucnosti, zavádí uskupení fyield posluchače na průmyslová místa klíčová pro chod civilizace a nechávají přírodu a technologie, aby se stali rovnocennými spoluhráči v kapele.

Projekt Sustain bude pokračovat na podzim dalšími akcemi, o nichž se více rozepíšeme příště.


Zkouška sirén – Rytmy k jiným světům

Dva filmy s hudbou a smrtí v hlavní roli

Hermovo ucho – Chvála dlouhověkosti

Stoletý Marshall Allen vydává první desku pod svým jménem, o dva roky mladší Milan Grygar stále vystavuje nová díla, osmdesátiletý Anthony Braxton pracuje na šestatřicetidílné opeře.

Jiří Durman a Miroslav Posejpal: Nové a nové spirály

V kavárně s věrozvěsty české improvizace.

Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.