- Inzerce -

Thanos Chrysakis / Chris Cundy / James O’Sullivan: Asphodels Abide

Thanos Chrysakis / Chris Cundy / James O’Sullivan: Asphodels Abide

Aural Terrains (www.auralterrains.com)

 

Již po několik let v Anglii usazený světoběžník řeckeho původu si v posledních letech spíše již jen neuspěchaně evolučním způsobem rozvíjí vlastní estetiku v oblasti experimentální elektro-akustické improvizace, jednak vlastními projekty a nahrávkami a také i skrze dramaturgii svého labelu Aural Terrains, jenž patří k těm s trvale vysokým kvalitativním standardem.

Ty tam jsou však dnes doby téměř mystického hledaní „absolutního ne-idiomu“, dnes se přistává zase více na zemský povrch, kde to prostě drhne a chrastí i podle nejbanálnějších fyzikálních zákonitostí a někdy i podle žánrových zlozvyků samotných hudebníků, byť jde nejčastěji o volně pojatou improvizaci na základě zkušenosti ze současné vážné hudby či z také různě se vyvíjejícího freejazzu. Do toho je tu vedle O’Sullivanovy kytary a Cundyho arzenálu plátkových dechů také Chrysakisův laptop a syntezátor oscilující mezi ambientním dobarvováním, liveprocessingem, vzpomínkami na analogovou historii kosmische musik a noisovymi hradbami. Intenzita může být někdy stejně vysoká, jako je jindy nerozhodná sonicky statická pasivita, oba póly jsou tu však oproti namátkovým běžným reálným skutečnostem velmi epické a sdělné.

Album ale může být shrnuto tak, že barev se sice odehrálo mnoho, avšak ve stále podobné intenzitě. Tato hudba by si dost možná zasloužila o poznání větší množství dynamické exprese/menší množství komprese… To jsou ale spíše hnidopišské názory na zpracování nahrávky, muzikantsky jde každopádně o nebývale skvěle sehrané trio, které umí z rukávu ve správném čase vytáhnout mnoho pěkných, překvapivých a osobitých triků.


Zkouška sirén – Rytmy k jiným světům

Dva filmy s hudbou a smrtí v hlavní roli

Hermovo ucho – Chvála dlouhověkosti

Stoletý Marshall Allen vydává první desku pod svým jménem, o dva roky mladší Milan Grygar stále vystavuje nová díla, osmdesátiletý Anthony Braxton pracuje na šestatřicetidílné opeře.

Jiří Durman a Miroslav Posejpal: Nové a nové spirály

V kavárně s věrozvěsty české improvizace.

Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.