- Inzerce -

Trillium X

V centru DOX proběhne 1. srpna světová premiéra multimediální opery Anthonyho Braxtona

Skladatel a multiinstrumentalista Anthony Braxton pracoval pět let na díle o čtyřech dějstvích, v němž zkoumá témata metafyziky, mystiky i lidského vědomí a s hořkým sarkasmem i osvobozujícím humorem ostří na vysoce aktuální témata. Odhaluje temné vize budoucnosti, ať se týkají globálních katastrof, jaderných hrozeb či soužití robotů a lidí.

Multimediální operní projekt Trillium X nabídne 1. srpna v Centru DOX ve světové premiéře Festival Prague Music Performance. Dílo zazní v podání PMP Orchestra pod vedením Anthonyho Braxtona a jeho dlouholetého asistenta a dirigenta Rolanda Dahindena. Pěveckých partů se zhostí dvanáct mladých zpěváků, kteří mají zkušenosti s experimentálními projekty. V Praze bude uvedena opera jen jednou.

Na unikátním operním komplexu Trillium pracuje Anthony Braxton již od 90. let a lze jej bez nadsázky označit za životní dílo. Vytvořil celkem dvanáct mistrovských filozofických tříaktových oper, které umožňují vzájemné propojení. V Praze bude ve světové premiéře uvedena jeho část Trillium X. Trillium není základnou pro konvenční vyprávění příběhů ve smyslu klasické italské a německé opery. Neexistuje jediná dějová linie, posluchačům je předkládán víceúrovňový sled událostí. Braxton, který je i autorem libreta, dává nahlédnout do jedné primární roviny logiky (nebo asociací) a snaží se přenést diváka do vícenásobného vesmíru pocitů a jednotlivostí. Dílo je vystavěno spíše jako série dialogů založených na logických konstrukcích čtyř (nebo více) výjevů, v nichž postavy rozehrávají řadu scén nebo situačních detailů.

Letos osmasedmdesátiletý Anthony Braxton se díky svému vizionářství, ale i mentorství a inspiraci, které zprostředkoval generacím mladých muzikantů, těší nejen v komunitě experimentální hudby velké úctě. Jako saxofonista a skladatel prolomil nové konceptuální i technické hranice americké jazzové a experimentální hudební tradice. Svými vlastními hudebními počiny nebo jako člen organizace Association for the Advancement of Creative Musicians (AACM) založené v Chicagu na konci 60. let, se zařadil po bok tak výjimečných improvizátorů, jako byli John Coltrane, Ornette Coleman, Paul Desmond, Warne Marsch či Albert Ayler, ale i skladatelů, jako byli Charles Ives, Harry Partch a John Cage.

Od raných počinů sólisty v pozdních 60. letech prošel Braxton cestu přes eklektické experimenty na značce Arista Records v 70. letech, výjimečný kvartet 80. let až po nedávné počiny jako je celodenní hudební projekt založený na zvukových instalacích Sonic Genome Project. Jeho Creative Orchestra Music svedla dohromady odlišné proudy amerických jazzových orchestrů, pochodových kapel a experimentální postupy s tradicemi evropské klasické hudby a dala tak vzniknout naprosto jedinečnému kompozičnímu stylu.

PMP Orchestra byl založen v roce 2021. Mezinárodní soubor tvoří přední představitelé experimentální a improvizační hudební scény (Radim Hanousek, Didrik Ingvaldsen, Pavel Hrubý, Michal Wroblewski, George Cremaschi, Ian Mikyska, Andrea La Rose, Elia Moretti a další). Idea souboru je založena na experimentálním hudebním přístupu a nespoutané hudební tvořivosti. PMP Orchestra se zaměřuje na různé formy řízené improvizace a kombinuje klasickou notaci s grafickými partiturami, notované, aleatorické i zcela improvizované pasáže. Pod uměleckým vedením Rolanda Dahindena hudebníci úzce spolupracují se skladateli a celosvětově uznávanými hudebníky. Za dobu své krátké existence provedl PMP Orchestra skladby renomovaných autorů, jako jsou Anthony Braxton nebo Roscoe Mitchell, kteří při této příležitosti přijeli do Prahy. Přímo pro PMP Orchestra jsou také každoročně objednávány nové skladby. V srpnu 2023 byl PMP Orchestra pozván na zahajovací večer Mezinárodní letní školy v Darmstadtu, kde představí řízenou improvizaci na principu Language Types Music Anthonyho Braxtona.  V Darmstadtu také vznikne studiová nahrávka Braxtonovy opery Trillium X pro americké vydavatelství New Braxton House.

Vstupenky a více informací na www.pmpif.org.

Trillium X
Hudba:
Anthony Braxton
Libreto:
Anthony Braxton
Hudební nastudování: Anthony Braxton, Roland Dahinden
Dirigent: Roland Dahinden
Klavír: Hildegard Kleeb
Pěvecké obsazení: Andrea Pietrová, Eva Esterková, Anežka Matoušková, Jana Vondrů, Barbora Jirásková, Elmaz Mrkvičková, Štěpán Janoušek, Vojtěch Šembera, Michael Robotka, Aleš Janiga, Martin Kotulan, František Slíž
PMP Orchestra: Anna Romanovská, Anna Veverková, Barbora Sulková, Jana Havláková, Anna Štěpánová, Vít Nermut, Adéla Hýková, Tomáš Vilím, Ian Mikyska, Štěpán Drtina, Ondřej Holas, George Cremaschi, Petr Tichý, Klára Pudláková, Didrik Ingvaldsen, Jan Přibil, Jakub Gatěk, Jan Jirucha, Václav Kalivoda, Rod Paton, Andrea La Rose, Katarína Turčinová, Antonín Soukup, Pavel Zlámal, Radim Hanousek, Michal Wróblewski, Marcel Bárta, Martin Debřička, Jan Pudlák, Miloš Kunc, Jan Bára, Vít Beneš, Adam Doucha, Dominika Kvardová, Mariana Jouzová, Michal Grombiřík, Mikuláš Mrva, Vojtěch Drnek, Anežka Gebauerová, Vojtěch Procházka, Elia Moretti, Martin Opršál, Martin Švec, Jan Chalupa, Anežka Nováková


Hermovo ucho – Chvála dlouhověkosti

Stoletý Marshall Allen vydává první sólovou desku, o dva roky mladší Milan Grygar stále vystavuje nová díla, osmdesátiletý Anthony Braxton pracuje na šestatřicetidílné opeře.

Jiří Durman a Miroslav Posejpal: Nové a nové spirály

V kavárně s věrozvěsty české improvizace.

Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.

V rukou i v hlavě

Dva mimořádné klavírní recitály koncertní řady Lichtzwang: dámský i pánský.