- Inzerce -

Tu v dome: Protichodné chute

Slnko Records (www.slnkorecords.sk)

Bratislavská kapela Tu v dome existuje již od samého počátku roku 1991 a do své na folku založené tvorby v průběhu času absorbovala i rap a řadu dalších prvků včetně undergroundového přístupu, kde se netlačí na pilu a všechno se děje a plyne tak nějak samozřejmě. Její zbrusu nová podoba za účasti ženských posil však vykrystalizovala až v posledních dvou letech do formy, která by se dala označit jako avantgardní retro s kořeny ve středověku, rockabilly i postromantismu.

Jejich nejnovější album Protichodné chute výrazně obohatil citlivě sugestivní ale nevtíravý projev zpěvačky Ali Kobzové, která hraje i na housle, což se skvěle snoubí s violoncellovými party Bronky Schragge. Zakladatelé a autoři hudby – kytarista, klávesista a zpěvák Lacko Ďurko, potažmo (leckdy elektrický) bendžista a zpěvák Martin Šútovec pokračují ve své poetice, kterou ovšem na nové kolekci vycizelovali k dokonalosti, aniž by se snažili o nějakou lacinou podbízivost nebo bombastické nápady. Precizní a opět nikoliv zbytečně efektní aranžmá, kde mají svou neoddělitelnou úlohu rozmanité bicí Ozo Guttlera, občas koření až s podivem nosně a ústrojně hosté – DJ Hlavolam se svým delikátním scratchingem v titulní písni a Erik Horák s ponornými hlukovými plochami v závěrečném songu Život v zajatí rácia. Třešinkou je i snový teremin v Uspávanke, který obsluhuje Martin Šútovec, jehož bendžo je pro kapelu sice charakteristické, ale rozhodně nemá zbytečně dominantní roli a zcela trefně ho ve své recenzi označuje Michaela Kučová (s níž se ovšem neshodneme v názoru na hlavní zpěvačku) jako neironické a nehipsterské. To přesně vypovídá o tom, že si soubor nevypomáhá nějakými berličkami v podobě trendovosti či prvoplánové parodie.

Za zmínku rozhodně stojí texty, kde vedle zhudebněných básní Emily Dickinson, Charlese Baudelaira i Jaroslava Seiferta naprosto obstojí procítěné i hravé verše Bronky a Lacka. K originálům nepřistupují muzikanti otrocky a kupříkladu Seifertova báseň Chci vzbudit mrtvou by mohla přímočaře vybízet k elegické notě a ono to funguje vlastně mnohem lépe v podobě dunajovského bigbítu. Dokopy je to celé nekonvenční směs veselého tance s espritem morbidity a nadlehčeného civilistního filozofování s nádechem jemného humoru.


Planeta Eraserhead

Performativita hluku v lynchovském projektu Xiu Xiu.

Zkouška sirén – Kam pro písně?

Staré a nové cesty ke zlidovění.

Zvuk a čas bez významových nánosů

Přitáhnout umělce formátu Klause Langa doprostřed Žižkova se nedaří zas tak často. Miroslavu Beinhauerovi a Atriu Žižkov se to povedlo a využili tuto příležitost naplno.

Most mezi dvěma světy

Žádná vanilka a žádná komfortní zóna v hudbě Hümy Utku.

Hermovo ucho – Art of Duo

Konfrontace jako modus operandi, naslouchání kozíma očima a další zprávy z Tokia.

Ensemble Terrible deset let na scéně

O studentském tělese, které je zároveň intermediální platformou.

Michal Kořán: Endemitní modrá ještěrka

Od xeroxu a propisotu k bandcampové knihovně. Rozhovor se stočí i k přednostem sluchátek a důležitosti vypalování alespoň malého počtu CD-R.

Zkouška sirén – hudba z rukavičky

Technologické ambivalence Laetitie Sonami

Slzy jsou v pořádku…

S Ondřejem Skovajsou o romských písních a projektu Giľora.

Operní pocta „odlišné“ prominentce

V díle o tíživém osudu Rosemary Kennedyové otevírají tvůrkyně důležitá témata, které akcentují zvukově atraktivní hudební složkou.