- Inzerce -

Videa na víkend – bendžo

Nejtypičtější nástroj country dupáren v jiné hudbě. A varování od kapitána Spocka.

„Hráč na banjo tráví polovinu času laděním a tu druhou hraním falešně.“ Vtipů o tomto strunném nástroji lze najít skoro stejné množství jako těch o viole, navíc jsou často totožné. Je pravda, že jeho charakteristický zvuk je průrazný a snadno identifikovatelný. Navíc má na sobě – asi víc než jiné nástroje – zátěž asociací, která vám naskočí, jakmile ho uslyšíte. Širáky, kostkované košile, stodola, kobyla… Pojďme to trochu napravit a poslechněme si trochu banja v méně obvyklých kontextech.

Průkopníkem pašování banja do jiných žánrů je Béla Fleck. Ten zabrušuje do jazzu, ale také do klasiky, o čemž svědčí tento kousek z roku 1988.

https://www.youtube.com/watch?v=EHElBftCkSQ&ab_channel=foxfireman188

A jedno poměrně čerstvé dílo. Koncert pro banjo a orchestr nazvané podle jezera na Floridě měl premiéru před rokem, skladatel Jonathan Godfrey se zároveň ujal role sólisty.

Paul Elwood je dalším z autorů tahajících banjo do jiné společnosti, tentokrát do té elektronické.

Banjista Woody Sullender a elektroakustické dronování.

George Crumb banjo zapojil do ansámblu při zhudebnění textů Federica Garcíi Lorcy.

V oblasti volné improvizace dělá nástroji dobré jméno Paul Metzger.

V tomto záznamu sice banjo brnkne jen pár not, ale zato se tu objevuje v milé kombinaci se saxofonem a ondiolinou, jednou z předchůdkyň syntezátoru.

A ještě jedna hezká kombinace: banjo, elektronika a žonglování.

Banjo je oblíbeným nástrojem divokého pěvce Eugena Chadbourna.

Banjo nesmí chybět ani v hip hopu.

Billy, nehraj na to bendžo, zpíval Leonard Nimoy, neboli Spock ze série Star Trek.

A na závěrečné zklidnění Bach na opravdu velké banjo.


Hermovo ucho – Chvála dlouhověkosti

Stoletý Marshall Allen vydává první desku pod svým jménem, o dva roky mladší Milan Grygar stále vystavuje nová díla, osmdesátiletý Anthony Braxton pracuje na šestatřicetidílné opeře.

Jiří Durman a Miroslav Posejpal: Nové a nové spirály

V kavárně s věrozvěsty české improvizace.

Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.

V rukou i v hlavě

Dva mimořádné klavírní recitály koncertní řady Lichtzwang: dámský i pánský.