- Inzerce -

Videa na víkend – Za Zdenkem Plachým

Z brněnských kruhů právě přišla smutná zpráva o úmrtí Zdenka Plachého. Narodil se v roce 1961 v Kroměříži, jeho umělecké působení je ale neodmyslitelně spojeno s Brnem – tyglíkem žánrových experimentů a experimentálních žánrů. 

plachy.jpg

V osmdesátých letech spoluzakládal soubor Ars Inkognito interpretující kompozice skladatelů zapovězených komunistickým režimem. Coby klávesista na přelomu osmé a deváté dekády hrál s Dunajem a značně protemnil jeho druhé album Rosol. Po scénických hudbách k představením Vladimíra Morávka a J.A. Pitínského jej to samotného čím dál víc táhlo k režii, zároveň ale založil Skleněnou louku a realizoval akce v plenéru i improvizační hudební eventy. Pro Českou televizi natočil celou řadu dokumentů i paradokumentů. S Petrem Kofroněm a Jiřím Šimáčkem vytvořil operu Mai 68. V roce 2006 se stal ředitelem činohry brněnského Národního divadla a ve funkci vydržel šest let. Nejméně jedno obočí pozvedl spoluprací s Danielem Landou na představení Tajemství Zlatého draka. Atd. atd.

Zdenku Plachému se v HIS Voice ještě budeme věnovat, teď jen pár ochutnávek. A dodejme, že jistá bakalářská práce, jež se Plachému věnuje, nese název Kýč jako klíč.

 

 

 

 


Zkouška sirén – Kam pro písně?

Staré a nové cesty ke zlidovění.

Zvuk a čas bez významových nánosů

Přitáhnout umělce formátu Klause Langa doprostřed Žižkova se nedaří zas tak často. Miroslavu Beinhauerovi a Atriu Žižkov se to povedlo a využili tuto příležitost naplno.

Most mezi dvěma světy

Žádná vanilka a žádná komfortní zóna v hudbě Hümy Utku.

Hermovo ucho – Art of Duo

Konfrontace jako modus operandi, naslouchání kozíma očima a další zprávy z Tokia.

Ensemble Terrible deset let na scéně

O studentském tělese, které je zároveň intermediální platformou.

Michal Kořán: Endemitní modrá ještěrka

Od xeroxu a propisotu k bandcampové knihovně. Rozhovor se stočí i k přednostem sluchátek a důležitosti vypalování alespoň malého počtu CD-R.

Zkouška sirén – hudba z rukavičky

Technologické ambivalence Laetitie Sonami

Slzy jsou v pořádku…

S Ondřejem Skovajsou o romských písních a projektu Giľora.

Operní pocta „odlišné“ prominentce

V díle o tíživém osudu Rosemary Kennedyové otevírají tvůrkyně důležitá témata, které akcentují zvukově atraktivní hudební složkou.

Ostravské objevování hudby dneška i nových prostorů

Třinácté bienále, dvacet let Bandy, nejdelší koncert „pouhých“ 480 minut, urbex i minimaraton.