- Inzerce -

Videa na víkend – Za Zdenkem Plachým

Z brněnských kruhů právě přišla smutná zpráva o úmrtí Zdenka Plachého. Narodil se v roce 1961 v Kroměříži, jeho umělecké působení je ale neodmyslitelně spojeno s Brnem – tyglíkem žánrových experimentů a experimentálních žánrů. 

plachy.jpg

V osmdesátých letech spoluzakládal soubor Ars Inkognito interpretující kompozice skladatelů zapovězených komunistickým režimem. Coby klávesista na přelomu osmé a deváté dekády hrál s Dunajem a značně protemnil jeho druhé album Rosol. Po scénických hudbách k představením Vladimíra Morávka a J.A. Pitínského jej to samotného čím dál víc táhlo k režii, zároveň ale založil Skleněnou louku a realizoval akce v plenéru i improvizační hudební eventy. Pro Českou televizi natočil celou řadu dokumentů i paradokumentů. S Petrem Kofroněm a Jiřím Šimáčkem vytvořil operu Mai 68. V roce 2006 se stal ředitelem činohry brněnského Národního divadla a ve funkci vydržel šest let. Nejméně jedno obočí pozvedl spoluprací s Danielem Landou na představení Tajemství Zlatého draka. Atd. atd.

Zdenku Plachému se v HIS Voice ještě budeme věnovat, teď jen pár ochutnávek. A dodejme, že jistá bakalářská práce, jež se Plachému věnuje, nese název Kýč jako klíč.

 

 

 

 


faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL a díky covidovému lockdownu si osvojil nové způsoby tvorby.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!

Zkouška sirén: Amelia

Laurie Anderson v kokpitu s brněnskou filharmonií.