- Inzerce -

Vintage Cucumber: Wir fliegen zum Mond EP

Krautrock prožívá svou renesanci nejen zvýšeným zájmem o tvorbu jeho někdejších gigantů a nové edice jejich raritních materiálů, ale také aktivitou četných nových projektů zabývajících se tímto starožitným hudebním stylem. Neokrautrock se většinou vyznačuje jistou mírou reflexe současné doby a často se nebojí použít i rozličné soudobé hudební a zvukové koření. Některé projekty pak na nějaké trendy fígle rezignují a i v novém tisíciletí hrají víceméně jako před nějakými čtyřiceti lety.

Jednočlenný projekt Vintage Cucumber tvoří Johannes Schulz z německého Templinu. Produkuje ten nejopravdovější krautrock, jako vystřižený z nejlepšího období sedmdesátých let minulého století. Přísný beat motorik, který neuhne ani na vteřinu z předem vytyčeného směru, stručná basa a klávesové drony v pozadí plus jednoduchá náladová kytara se staře znějícím chorusem – všechny ingredience správného krautrockového válu jsou tu pohromadě.

EP Wir fliegen zum Mond sestává ze čtyř skladeb o celkové délce necelých třiceti minut. Kromě zmíněných zvukových rekvizit už je tu ke slyšení pouze zpěv, který jediný poněkud narušuje iluzi, že posloucháme historickou nahrávku. Škrcený falzet si tu notuje s jinou barvou vysokého tenoru, což dodává zejména první písni Tanz der Sonne pikantní příchuť jemného humoru, těžko říct zda záměrného či nezáměrného. V závěrečné Wir fliegen zum Mond pak přejde falzet až téměř do “šmoulího” vokálu, hudební podklad ovšem na toto vtipkování nereaguje a vede si dál svou. I zvuk nahrávky je lehce zahuhlaný a celek tak tvoří dokonalou poctu starým záznamům ze sedmdesátých let s opravdovou patinou magnetofonového pásu.

Hudební materiál na Wir fliegen zum Mond připomene trochu Faust a snad o něco víc Neu!. Zabývá se však jen jedním aspektem jejich hudby, nemá potřebu v uzavřené hudební kapitole hledat originální postupy. Johannes Schulz vyrábí jakýsi krautrockový jukebox, který hraje esenci žánru v podstatě po libovolný časový úsek.

 

Vintage Cucumber: Wir fliegen zum Mond EP

(vintagecucumber.bandcamp.com)

 


Hermovo ucho – Chvála dlouhověkosti

Stoletý Marshall Allen vydává první desku pod svým jménem, o dva roky mladší Milan Grygar stále vystavuje nová díla, osmdesátiletý Anthony Braxton pracuje na šestatřicetidílné opeře.

Jiří Durman a Miroslav Posejpal: Nové a nové spirály

V kavárně s věrozvěsty české improvizace.

Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.

V rukou i v hlavě

Dva mimořádné klavírní recitály koncertní řady Lichtzwang: dámský i pánský.