- Inzerce -

Yasunao Tone / Talibam! / Sam Kulik: Double Automatism

Rychlé a zběsilé mezigenerační setkání. Japonec Yasunao Tone už má sedmdesátku za sebou, je členem Fluxu a na hudebním poli proslul především uširvoucími manipulacemi s „poraněnými“ cédéčky – sám o téhle extrémní, jedné z nejexterémnějších forem hluku ale s nevinnou tváří říká, že prostě dělá hudbu, které se mohou zasmát s dědkama na rybách.

Duo Talibam! (Matt Mottel, Kevin Shea), které o sobě rádo slýchá, že je jednou z nejvíce vzrušujících kapel současné newyorské scény, pomocí syntetizérů, elektroniky, efektů a perkusí vytváří frenetické zvukové krajiny, jako kdyby se Voice Crack zkřížili s Brucem Leem. Smysl pro humor je zde příjemnou samozřejmostí. Jejich krajan, trombónista Sam Kulik, má tradiční improvizátorské CV plné stálejších i nestálejších projektů. S Talibam! natočil už jedno album, tři ze čtyř aktérů přítomného titulu se tedy dobře znají. A Yasunao Tone je buldozer, kterého kdo ještě nezná, brzy pozná.

U Karlrecords obvykle vycházejí reedice a „zasloužilí“, tohle je ale vysloveně punk. Nejen zvukově, ale i v tom, že jde o nový materiál a že tvůrci necítí potřebu mít na obalu vinylu o dvakrát osmnácti minutách (existuje samozřejmě i download verze) zbytečně moc informací.

Nechce se mi vymýšlet neologismy popisující frenetické tempo a nechuť setrvat v jedné zvukové konstelaci déle než vteřinu, odkazuji vás tedy na embed. Potěší, že Yasunao Tone zde zavrhl poničená cédéčka a přehrávače upravené tak, aby se při ERRORu nevypínaly, a mladickou zvídavostí upgradoval instrumentář a používá speciálně vytvořenou macovskou aplikaci s všeříkajícím názvem MP3 Deviations.

Celé album se nese v jednotném duchu. Všechny zvuky se střídají a lítají mezi kanály vpravdě hekticky a jsou na sebe tak naladěny, že nelze říci, kdo hraje co. Výjimkou je Kulik – na straně B asi minutu vyluzuje delší tóny. Patrně si díky své jazzové průpravě nedokázal pomoct a není to špatná připomínka kořenů, s nimiž se do takhle extrémních podniků také dá jít.

Mám za to, že dědci na rybách se baví stejně jako tvůrci a já.

Yasunao Tone / Talibam! / Sam Kulik: Double Automatism

Karlrecords (karlrecords.bandcamp.com)


O deskách (ne)zakázaných

Kniha Česká rocková alba. Zákazům navzdory 1969–1989 přes veškerou čtivost nezodpovídá základní otázky podzemního pohybu nahrávek a samotné definice „zakázaného“.

Zkouška sirén – Rytmy k jiným světům

Dva filmy s hudbou a smrtí v hlavní roli

Hermovo ucho – Chvála dlouhověkosti

Stoletý Marshall Allen vydává první desku pod svým jménem, o dva roky mladší Milan Grygar stále vystavuje nová díla, osmdesátiletý Anthony Braxton pracuje na šestatřicetidílné opeře.

Jiří Durman a Miroslav Posejpal: Nové a nové spirály

V kavárně s věrozvěsty české improvizace.

Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.