- Inzerce -

Videa na víkend – Svěcení jara

První jarní den máme za sebou, podívejme se proto tento víkend na skladbu, která se ve vážné hudbě vítáním jara proslavila nejvíce. Ano, řeč je o Svěcení jara, baletní hudbě Igora Stravinského z roku 1913.

Je celkem notoricky znám, že při své premiéře způsobil balet celkem pozdvižení, jak hudbou, tak choreografií i námětem, který zahrnuje obětování mladé dívky, jež se utančí k smrti, aby své vesnici zajistila přízeň přírodních sil v nadcházejícím roce. Právě divoké rytmy, pohanská energie a napětí ale zároveň z díla učinily jednu z nejhranějších položek hudby 20. století. Za více než sto let od své premiéry už Svěcení jara inspirovalo řadu choreografů i hudebníků. Podívejme se tedy na pár verzí.

Rekonstrukce originální choreografie Vaslava Nižinského

Poněkud spartakiádní ztvárnění Maurice Béjarta z roku 1970

A pro srovnání verze choreografky Piny Bausch.

Nejen taneční, ale také hudební složka Svěcení zlákala nejednoho muzikanta k předělávce.

Zde jedna hlukovější verze (originál začne být rozpoznatelný asi po čtyřech minutách):

Redukce pro čtyři klavíry

Do jazzu parituru přetavilo trio The Bad Plus

A na závěr pravěk. Možná největší množství diváků se totiž seznámilo se Stravinského hudbou skrze disneyovský animovaný film Fantasia, jehož jedna část spojila Igorovu hudbu s příběhem vzniku života na Zemi a s dinosaury, včetně souboje tyranosaura se stegosaurem, který později režisér Karel Zeman zopakoval ve své Cestě do pravěku. Dobový kritik o Stravinského hudbě napsal, že jde o dokonalý doprovod ke kreslenému filmu. Informace o skladatelově reakci na animák se různí. Podle vlastního pozdějšího vyjádření to byla hrůza, podle jiných svědectví byl původně spokojen.


Hermovo ucho – Chvála dlouhověkosti

Stoletý Marshall Allen vydává první desku pod svým jménem, o dva roky mladší Milan Grygar stále vystavuje nová díla, osmdesátiletý Anthony Braxton pracuje na šestatřicetidílné opeře.

Jiří Durman a Miroslav Posejpal: Nové a nové spirály

V kavárně s věrozvěsty české improvizace.

Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.

V rukou i v hlavě

Dva mimořádné klavírní recitály koncertní řady Lichtzwang: dámský i pánský.