- Inzerce -

Alufon

Nový laděný perkusivní Aluphone nástroj se zrodil v Dánsku. U jeho zrodu stáli Michael Hansen, majitel hliníkárny Taasinge Kokillestoeberi A/S a hudebník Kai Stensgaard. Odlévané ozdobné čepičky plotových sloupů inspirovaly oba pány k jejich dalšímu muzikálnímu využžití. Vznikl nástroj, který ve svém největším – koncertním – provedení, poněkud připomíná vibrafon a také se na něj podobně hraje. Podle jeho autorů se však jeho zvuk pohybuje někde mezi trubkovými zvony, vibrafonem a zvonkohrou. Tu poslední dle mého připomíná nejvíc, ovšem jak název napovídá, jednotlivé části alufonu jsou odlité z hliníku a nemají žádný přidaný rezonátor – zvuk alufonu je tedy výraznější především v horní části spektra. Alufon jako takový se hodí jako doplněk pro nenasytné perkusisty, kteří už mají ve své sbírce vibrafon, marimbu i jávské gongy a ve zkušebně jim stále zbývá zbytečně moc místa. Zde tento případ k vidění při vystoupení Cross Fire: Gert Mortensen & The Diamant Ensemble v Kodaňské královské knihovně.

Kromě dvouapůloktávového typu Aluphone Stensgaard, použitého v tomto videu, existuje další “signovaný” model Aluphone Glennie, pochopitelně pojmenovaný po skotské perkusistce Evelyn Glennie. Tento model se viditelně liší pouze poněkud profánnějším designem stojanu, který neobsahuje tlumící pedál. Zde Evelyn Glennie na alufon krátce improvizuje:

Kromě těchto dvou koncertních modelů skládají v páně Hansennově továrně sloupové čepičky do menších souprav, Aluphone Carneiro, Bell Tree nebo různé kombinace hliníkových zvonců dle chuti. Zde opět Evelyn Glennie v akci s Aluphone Bell Tree:


Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.

Zkouška sirén: In C, šedesát let poté

Loňské šedesátiny díla a letošní devadesátiny autora jako důvod k ohlédnutí

Hudba jako proces v rukou i slovech Philipa Glasse a Petra Kotíka

Společný večer dvou skladatelů, kteří se od sedmdesátých let 20. století pohybují v prostředí newyorské hudební avantgardy.

Hermovo ucho – Hudba v Plošinách

Kde končí refrén a kde začíná hudba? K dvojímu výročí Gillesa Deleuze.

Mýtus o alfalabuti

Kniha, kterou Nick Soulsby věnoval Michaelu Girovi a Swans, je mýtizující orální historií a přečíst si ji můžeme i v českém překladu.