- Inzerce -

ANBB: Ret Marut Handshake, ANBB: Mimikry

Raster-Noton (www.raster-noton.net)

Jak praví klišé, Blixa Bargeld a Alva Noto jako by si byli navzájem předurčeni osudem. Alva Noto (vlastním jménem Carsten Nicolai) proslul přísně precizní prácí s elektronickou zvukovou matérií a výsledky svých sonických bádání už léta vydává v kultovních laboratořích německého labelu Raster-Noton. Spíše než cokoliv jiného připomíná jeho hudba na nejvyšší možnou míru odosobněné pípání, škrtání a pomalé vibrování zvukových protonů a elektronů – je snadné propadnout představě Alva Nota jako ledově chladného solitéra, který od mikroskopu / laptopu zvedá oči jenom s velikou nechutí.

Na druhé straně hřiště si pak stačí představit Blixu Bargelda, frontmana a zpěváka kultovních industriálních průkopníků Einstürzende Neubauten, kteří letos oslavují třicáté výročí založení. Bargeld se většinu své kariéry obklopoval množstvím spolupracovníků a na rozdíl od Carstena Nicolaie vyznává hluk spíše v jeho animálnější podobě – divočejší, ne tak precizní, dává větší průchod improvizaci.

Dlouholetí přátelé se před třemi roky dali dohromady i hudebně a jako ANBB začali koncertovat – v létě tohoto roku pak na zmíněné značce Raster-Noton vydali EP Ret Marut Handshake, které o několik měsíců později následovalo dlouhohrající album Mimikry. Obě nahrávky (EP funguje spíše jako ukázka možností dvojice, některé skladby se v delších verzích objevují i na albu Mimikry) jsou postavené na vzájemné spolupráci Bargeldova hlasu a chladné elektroniky Carstena Nicolaie. Přesto si ale oba hudebníci navzájem pomáhají prolomit svoje limity a  album se tak poměrně snadno vyvléká z kategorie „kratochvilná odbočka dvou stárnoucích avantgardistů“.

Dominuje Bargeldův hlas – ten organicky osciluje mezi němčinou a  angličtinou, nelidským vřískáním i poměrně ironickým odříkáváním dadaistických hříček. Bargeldův projev táhne celou podstatu alba kupředu a Alva Noto prakticky jenom sekunduje – o to vzácnější jsou ale momenty, kdy nechá naplno rozeznít svůj laptop v sonických explozích a  přebije Bargeldův zpěv.

Pokud album vzniklo především proto, že se oba hudebníci nechtěli nechat uzavřít v hranicích, které si svojí hudbou sami vytyčili v minulých letech, můžeme bez rozpaků říct, že se záměr vydařil. Výsledkem je nejenom nová energie a inspirace v myšlenkách obou umělců, ale především jedno z nejpodařenějších alb roku.


Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.

V rukou i v hlavě

Dva mimořádné klavírní recitály koncertní řady Lichtzwang: dámský i pánský.

Nevyzkoumatelné

„Umění jako výzkum“ žádné není. A „výzkum umění“ neexistuje.

Přehled soudobé hudby na Pražském jaru

Jarní sklizeň premiér v rámci festivalu oslavujícího osmdesát let existence.