- Inzerce -

Badrutt – Belorukov – Kocher: Rotonda

Fanoušci evropského improvisingu by si měli do svého hledáčku přiřadit další aktivní ruský label. Za značkou Intonema stojí především všestranný umělec a hráč na dechové nástroje Ilja Belorukov a vyprodukoval skrze ni již řadu pozoruhodných alb. Jeden z nejnovějších titulů přináší koncertní záznam z rotundy v Majakovského knihovně v Petrohradě, kde se 9. září roku 2014 sešli s Belorukovem (saxofon, objekty) dva Švýcaři: svého nástroje skoro všeznalý akordeonista Jonas Kocher a jeho častý spolupracovník, velmi interaktivní elektronický experimentátor Gaudenz Badrutt.

Tento materiál si jasně řekl o to, aby nebyl rozdělován na nějaké části a jevil se tak lenivému posluchači přístupnější. Ale ta o něco více než třičtvrtěhodina v jednom kuse je nadmíru příjemným partnerem člověku přemýšlivému se zálibou v meditacích o hranici mezi uměním coby tvorbou děl = produktů a uměním jako permanentním životním procesem = posláním.

Trio si tento koncert zjevně užilo. V úvodu navyklo publikum na veletiché kreace, ohledalo dozvuk prostoru mešní atmosféru navozujícím cinkáním, dopřálo času citlivému zkoumání možností vzájemné komunikace. Teprve poté přicházejí táhlejší zvuky a jejich dvojice či trojice a nástroje uplatní i plnou sílu. Dojde i na společný dronový chorál vyvolávající monumentální dojem, při opakovaných posleších ale stojí za studium spíše tvůrčí cesta před jeho plným rozezněním a hlavně i po něm (tam je spusta jemného humoru).

Je to zkrátka informačně bohaté setkání se zajímavým akustickým prostorem prezentovaným navíc triem těch nejpovolanějších průvodců. Nebraňme se tuto konstelaci esteticky prožít.

 

Badrutt – Belorukov – Kocher: Rotonda

Intonema (https://www.intonema.org)

 

 


Hermovo ucho – Chvála dlouhověkosti

Stoletý Marshall Allen vydává první desku pod svým jménem, o dva roky mladší Milan Grygar stále vystavuje nová díla, osmdesátiletý Anthony Braxton pracuje na šestatřicetidílné opeře.

Jiří Durman a Miroslav Posejpal: Nové a nové spirály

V kavárně s věrozvěsty české improvizace.

Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.

V rukou i v hlavě

Dva mimořádné klavírní recitály koncertní řady Lichtzwang: dámský i pánský.