- Inzerce -

Black To Comm: Earth

Marc Richter, hamburský hudebník a duše volné sestavy Black To Comm má sice úspěšné vydavatelství Dekorder, které čtenářům HIS Voice jistě není neznámé, svou tvorbu ale občas rád vydá i jinde. Nejnovější album Black To Comm, zvěčněný živý soundtrack k němému filmu Earth singapurského audiovizuálního umělce Ho Tzu Nyena, vyšel péčí americké značky De Stijl.

Postapokalyptický snímek zobrazuje na hromadě smetí lidské historie padesát postav, které, nacházejíce se na hranici mezi životem a smrtí, vědomím a nevědomím, občas provedou pomalý, táhlý pohyb a nakonec se spojí v jeden leviatanský organismus. Celý snímek, jak se zdá, ze všeho nejvíc připomíná velmi zvolna se pohybující obraz. Živým soundtrackem tohle dílo z roku 2009 opatřilo více hudebníků, například Oren Ambarchi, svět medově chutných a hutných drones Marca Richtera a spol. ale atmosféru zastaveného času doplňuje kongeniálně.

Richter na pětiskladbovém albu tradičně vrství zvuky varhan, starých desek a dalších instrumentů. Renate Nikolaus jej doplňuje na harmonium, housle a další, pohostinsky si na tibetskou mísu v jedné skladbě zahrál rotterdamský Rutger Zuydervelt známý coby Machinefabriek. Až potud zní Earth jako běžná položka diskografie Black To Comm, v jejichž hudbě slýcháme nebeské harmonie, ruchy a skřípoty pozemského života, ambientní naději i do drážek desek vlisovanou melancholii.

Hvězdou nahrávky je ale zpěvák a textař David Aird a jeho naléhavý, téměř operní tenor. Jeho účast je zajímavá už tím, že jej Richter přizval k práci na živém soundtracku k němému filmu, ve světě Black To Comm ale Aird obstojí univerzálně. Nevím, bude-li spolupráce na dalších nahrávkách pokračovat, naznačený přerod Black To Comm v písňovou kapelu ale nezní špatně (už proto, že v undergroundu bývá o skutečné zpěváky nouze) a umím si ji představit jako logický krok na Richterově hudební cestě.

 


Black To Comm: Earth

De Stijl (https://destijlrecs.com/index.html)


Zkouška sirén – Rytmy k jiným světům

Dva filmy s hudbou a smrtí v hlavní roli

Hermovo ucho – Chvála dlouhověkosti

Stoletý Marshall Allen vydává první desku pod svým jménem, o dva roky mladší Milan Grygar stále vystavuje nová díla, osmdesátiletý Anthony Braxton pracuje na šestatřicetidílné opeře.

Jiří Durman a Miroslav Posejpal: Nové a nové spirály

V kavárně s věrozvěsty české improvizace.

Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.