- Inzerce -

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

V červnu se stavte! Ve středu 11. 6. uvítáme hned tři umělce zvuku. František Hruška je zvukový umělec, muzikant, kutil, skladatel a básník. Vystudoval obor sonologie na Královské konzervatoři v Haagu. Věnuje se zvuku a hudbě v širokých a různých kontextech a formách. Jeho elektro-akustická hudební tvorba se často zaměřuje na zvukovou ekologii, ve snaze přivést pozornost k aktu vědomého aktivního poslouchání a ke všední i pestré poetice zvuku za využití obskurních objektů a vlastních DIY instrumentů. František o své tvorbě mluví jako o “zvukem zvrásnění tkaniny času”. Je členem řady hudebních a uměleckých seskupení. Prezentoval svou tvorbu napříč Evropou v prostředí sahajícím od akademické soudobé hudby, DIY nebo undergroundové scény, přes pop music k taneční hudbě, noisu a dál.

https://www.frantisek-hruska.com/

gobi_10k (Alec Gordon) se zjevil z pomezí skotského venkova a průmyslových soundscapes. Jeho oborem je performance, zvukové instalace a tvorba autorských hudebních nástrojů. Arzenál? Max/MSP, generativní deep-learning i DIY elektronika.

https://algodo.bandcamp.com/

Best Before End. Jonáš Svoboda je absolvent ateliéru Intermedia na FaVU v Brně, experimentální filmař a zvukový tvůrce. Ve svých audiovizuálních esejích zkoumá vlastnosti paměti ve vztahu k vlastním obsáhlým archivům. Svá díla prezentoval mimo jiné v rámci Prague Quadrienale 2018 a festivalu Marienbad 2018. Na hudebním poli se pohybuje mezi obsoletním laptopovým breakcorem a noisovou improvizací. Ve svém skladatelském portfoliu má mnoho scénické hudby a soundtracků pro celou škálu českých divadel a kulturních institucí. Je členem divadelního souboru Bazmek Entertainment, tvůrčího kolektivu Bifidus, umělecko-aktivistické skupiny Global Genocide a noisového uskupení Pavel Ondračka, se kterým vystupoval mimo jiné v rámci festivalu Manifesta 11 v Zurichu.

 

V pondělí 16. června do Hudební 3 v rámci evropského turné zavítá francouzsko-české duo Jérôme Noetinger a Petr Vrba. Seznámili se v roce 2019 během jeho účinkování v PIO (Pražském improvizačním orchestru). Petr Vrba pracuje s trubkou velmi elektroakustickým přístupem s mikrofony a efekty, čímž nástroj proměňuje ve skutečný generátor. Jérôme Noetinger smyčkaří na magnetofonu Revox B77, jímž metamorfuje zvuk zachycený v okamžiku jeho vzniku.

Koncert se koná ve spolupráci s Asociací Mlok a za podpory Magistrátu hlavního města Prahy.

https://www.jeromenoetinger.fr/noetinger-vrba

 

Ve čtvrtek 26. června si poslechovým pořadem, vzpomínáním a křtem trojalba připomeneme půlstoletí od prvního veřejného koncertu Durman / Posejpal Dua, tajných mistrů české free improvizace. Vydavatelem je Blue Lizard:

U příležitosti 50. výročí vzniku dua vychází nahrávka Message From The No Man’s Land – jako limitovaná edice na padesáti 3CD s výpravným bookletem a také v digitální distribuci. Žádná z nahrávek nebyla doposud takto veřejně publikována, takže posluchač zde má poprvé možnost poznat tvorbu dua v nejcharakterističtější podobě a v nezkráceném rozsahu.

První a druhé CD dokumentuje jejich tvorbu v době vrcholného rozvoje na sklonku 80. let se všemi typickými prvky – nekonečná melodie, organicky vznikající forma a neustále se proměňující dialog dvou i více nástrojů v nejrůznějších simultánních kombinacích. A zároveň mimořádné výrazové rozpětí a kontrastní charakter jednotlivých částí, překvapivé a prakticky okamžité zvraty a proměny charakteru a nálady, práce s barvou zvuku nástrojů, dynamikou a tichem, pozvolné budování napětí a místy až extrémní zvukové polohy. Nic z toho však není zaměřeno na efekt, vše je podřízeno toku spontánně se rodící hudební výpovědi.

První CD nahrané v rotundě Šternberského paláce v Praze je specifické dlouhým přirozeným dozvukem, atypickým obsazením zcela bez saxofonů s posílenou účastí perkusivních kovových nástrojů a kontemplativním charakterem.

Druhé představuje duo v asi nejintenzivnější a nej­expresívnější podobě, vznikající v neustálém dialogu proměňujícího se nástrojového obsazení a oscilující mezi výrazem soudobé komorní hudby a freejazzu. Mimořádné výrazové rozpětí od somnambulní snovosti po až extatickou naléhavost a opět neobvyklé nástrojové kombinace.

Třetí CD tvoří nahrávky z let 2008 a 2015. Duo zde přináší vykrystalizovanou podobu výrazu s menším zastoupením expresívních pasáží a soustřeďuje se na využití mnohaletých zkušeností ze vzájemné souhry v nejrůznějších polohách. Jednotlivé části mají charakter uzavřených hudebních vět s výraznou stavbou, strukturou a gradací. V druhé části je použita nahrávka klavíru.

První koncert odehráli 7. května 1975 v Klubu Labyrint Miloše Čuříka na Inva­lidovně, což bylo tehdy jedno z mála míst, kde bylo možné prezentovat svoji tvorbu volně a svobodně, bez omezujících restrikcí normalizačních let. Středobod jejich čtyřicetileté historie (1975–2015) spočíval především v neobvyklé a ojedinělé snaze o maximální rozšíření nejen výrazových, ale i hudebně tvůrčích možností tohoto nejmenšího komorního instrumentálního obsazení. Charakteristickým rysem byla spontánní metoda tvorby – improvizace – umožňující co nejpřirozenější propojení různorodých hudebních vlivů a integraci i těch nejsubtilnějších podnětů do toku hudební řeči a multiinstrumentální praxe se simultánním využitím velkého množství nástrojů v nejrůznějších, často neobvyklých barevných kombinacích. Message From The No Man’s Land je stěžejní titul dua, mapující proměny této snahy od druhé poloviny 80. let minulého století až do ukončení činnosti v roce 2015.

Hosté a kmotři: Miroslav Posejpal, Michal Kořán, Miloš Čuřík, Tomáš Křivánek, Petr Ferenc.

https://bluelizard.bandcamp.com/album/message-from-the-no-man-s-land

 

Začátek vždy v 19.30, adresa: Besední 3, Praha 1. Vstup volný, občerstvení zajištěno.

www.hudebni3.cz


Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.

V rukou i v hlavě

Dva mimořádné klavírní recitály koncertní řady Lichtzwang: dámský i pánský.

Nevyzkoumatelné

„Umění jako výzkum“ žádné není. A „výzkum umění“ neexistuje.

Přehled soudobé hudby na Pražském jaru

Jarní sklizeň premiér v rámci festivalu oslavujícího osmdesát let existence.

Zkouška sirén: Sono-fenomenologie

Martin Nitsche a filozofie skrze sluchátka