- Inzerce -

Dylan Ryan Sand: Circa

Původem chicagský v Los Angeles usazený bubeník a skladatel Dylan Ryan se pohybuje ve sférách indie rocku, hardcoru i free jazzu. Do svého tria Sand si přizval další univerzální hudebníky, jimiž jsou kytarista Timothy Young (mimo jiné spolupracovník Davida Sylviana nebo Waynea Horvitze) a basista Devin Hoff (například člen Nels Cline Singers či spolupracovník Yoko Ono). Sand debutovali v roce 2013 albem Sky Bleached. Už tam Ryan vytvořil model, že podstatnou část tvoří jeho skladby, něco je kolektivním dílem a jedna pecka je coververze slavného jazzmana (na prvotině pěkně naostřená předělávka White Magic od Paula Motiana). Je to celkem zdařilá fúze, kde to jiskří zejména v odpichovějších rockovějších kusech, ale jako celek ne úplně domaštěné a dosolené.

Druhotina Circa ovšem debut jednoznačně převyšuje a mnohem víc šlape dokonce i v klidnějších pasážích. Všechno je tu ostatně nějak dotaženější. Je to víc fúze, víc psychedelie, víc jazzrock, víc nářez, víc skladatelsky, instrumentálně i aranžérsky propracované. Od první grooveové skladby Trees, Voices, Saturn až po závěrečnou rozjitřenou seanci Raw Rattle to má skvělý tah na bránu, který je však pečlivě dávkován a posluchač má čas si vydechnout a vychutnat si všechny nuance. Již na prvním opusu vyčenichali kritici krom jiného ozvuky Black Sabbath, tady to v Possession čiší Sabaty na sto honů a přesto to není žádné epigonství. Visionary Fantasy přesně vystihuje už sám název. Nesmírně zdařilý je i cover Mortgage On My Mind od Keithe Jarretta. Timothy tu předvádí neotřelé metalové výkruty, Devin tvrdí muziku jako o život a sám protagonista destruuje svou soupravu ve stylu Buddyho Riche i Billa Warda. Všechno tu má zcela adekvátní stopáž, nic není nadbytečné nebo natahované. Jestli bude nastolený trend pokračovat, tak se máme příště na co těšit.

Dylan Ryan Sand: Circa

Cuneiform Records (www.cuneiformrecords.com)

 


Planeta Eraserhead

Performativita hluku v lynchovském projektu Xiu Xiu.

Zkouška sirén – Kam pro písně?

Staré a nové cesty ke zlidovění.

Zvuk a čas bez významových nánosů

Přitáhnout umělce formátu Klause Langa doprostřed Žižkova se nedaří zas tak často. Miroslavu Beinhauerovi a Atriu Žižkov se to povedlo a využili tuto příležitost naplno.

Most mezi dvěma světy

Žádná vanilka a žádná komfortní zóna v hudbě Hümy Utku.

Hermovo ucho – Art of Duo

Konfrontace jako modus operandi, naslouchání kozíma očima a další zprávy z Tokia.

Ensemble Terrible deset let na scéně

O studentském tělese, které je zároveň intermediální platformou.

Michal Kořán: Endemitní modrá ještěrka

Od xeroxu a propisotu k bandcampové knihovně. Rozhovor se stočí i k přednostem sluchátek a důležitosti vypalování alespoň malého počtu CD-R.

Zkouška sirén – hudba z rukavičky

Technologické ambivalence Laetitie Sonami

Slzy jsou v pořádku…

S Ondřejem Skovajsou o romských písních a projektu Giľora.

Operní pocta „odlišné“ prominentce

V díle o tíživém osudu Rosemary Kennedyové otevírají tvůrkyně důležitá témata, které akcentují zvukově atraktivní hudební složkou.