- Inzerce -

EVOL: Rave Synthesis Approximations of György Ligeti’s Continuum, Part IV

Roc Jiménez de Cisneros s různými spolupracovníky produkuje pod názvem EVOL „počítačovou hudbu pro chuligány“. Koncept již čtvrté části projektu je dostatečně osvětlen v titulku nahrávky, kterou tvoří raveový „přepis“ krásné Ligetiho skladby Continuum pro cembalo z roku 1968. Skladatel v ní experimentuje s rytmickými posuvy a pomocí rychlého tempa vyvolává pocit pomalu se proměňující zvukové masy. Kupředu uhánějící repetice cembalových úderů vytváří zdání kontinuálního zvuku. Nikoli náhodou bývá skladba srovnávána s díly amerických minimalistů, ačkoli Ligeti jejich tvorbu v době psaní skladby neslyšel. Ligeti skladbu dedikoval cembalistce Antoinette Vischer, a v jejím podání je k poslechu, i s ilustrativní vizualizací, umožňující lépe nahlédnout struktury rytmických posuvů, např. zde:

Jiménez de Cisneros ve spolupráci se Stephenem Sharpem přepsali původní Ligetiho skladbu pro rompler od Rolandu, který je ovládán počítačem. Autoři si dali zřejmě dost práce s detaily v posuvech a fluktuacích – dílo není nikdy příliš chladné a odtažité, jak bohužel bývá zvykem u  počítačem generované experimentální elektroniky, a výsledek zní přes množství složitých algoritmů dostatečně organicky. Part cembala zde zastává úsečný orchestrální „stab“, z jehož repetitivních sekvencí se může citlivějším jedincům točit hlava a potenciálním tanečníkům se možná utrhnou nohy. Surrealistická dance music občas vzdáleně připomene agresivnější tvorbu Marka Fella, který podobným způsobem obývá šedou zónu mezi taneční elektronikou a experimentální hudbou. Nahrávka vyšla na kazetě ve formátu C-30 a společně s vydavateli nelze než nedoporučit: Play loud.

EVOL: Rave Synthesis Approximations of György Ligeti’s Continuum, Part IV
Khalija (https://khalija.bandcamp.com)

 

 


Hermovo ucho – Chvála dlouhověkosti

Stoletý Marshall Allen vydává první desku pod svým jménem, o dva roky mladší Milan Grygar stále vystavuje nová díla, osmdesátiletý Anthony Braxton pracuje na šestatřicetidílné opeře.

Jiří Durman a Miroslav Posejpal: Nové a nové spirály

V kavárně s věrozvěsty české improvizace.

Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.

V rukou i v hlavě

Dva mimořádné klavírní recitály koncertní řady Lichtzwang: dámský i pánský.