- Inzerce -

Future Family Miroslava Srnky

V pražském Rudolfinu zazní skladba představující novou etapu v hudbě Miroslava Srnky. Stane se tak na po všech stránkách zajímavém festivalu.

V neděli začíná v Sukově síni pražského Rudolfina třídenní festival Hommage à Alfred Brendel, který je věnovaný, jak název napovídá, této významné osobnosti klavírního umění. Byť je hlavní náplní programu hudba časově spíše mimo záběr HIS Voice, lze doporučit všechny body, protože lze očekávat podnětné myšlenky ohledně obecnějších otázek, než jen detaily interpretace Mozarta. O tom bude Alfred Brendel přednášet a následně představí své knihy. V následujících dvou dnech, tedy v pondělí a úterý bude sál patřit smyčcovému kvartetu Quatuor Diotima. Soubor, který patří ke špičkám současné interpretace, mělo pražské publikum možnost slyšet již před několika lety na festivalu Contempuls, kde provedl mimo jiné skladbu Miroslava Srnky. A právě jeho nové dílo zahrají také v pondělí (vedle kompletního provedení kvartetů Bély Bartóka). Půjde o českou premiéru skladby Future Family, jež byla nejprve uvedena před rokem v Paříži. Autor ji označuje za začátek nové kapitoly své práce po přelomové opeře Jižní pól a k hudební struktuře přistoupil jinak než u předchozích děl. Jednotlivé party nejsou chápány jako hlasy, ale jako role. V textu ke skladbě píše, že se zamýšlel „nad samotným chápáním rodiny. Nad rozdělením lásky, zodpovědnosti a moci. Nad všemi těmi malými okamžiky vytvářejícími neuvěřitelně jemnou a nepředvídatelnou síť vztahů. A obzvláště nad všemi novými svobodami a volbami, které v 21. století máme k utváření svých rodin.“ Jednotliví hráči před sebou nemají pevně napsané hlasy, ale jsou nuceni volit si své role a podle nich pak dotváří hudbu do finální podoby. Svědky zrození rodiny budoucnosti se můžeme stát v pondělí 18. března ve 21 hodin, kdy autor spojí provedení s přednáškou.

https://www.pmpif.org/alfredbrendel


Hermovo ucho – Chvála dlouhověkosti

Stoletý Marshall Allen vydává první desku pod svým jménem, o dva roky mladší Milan Grygar stále vystavuje nová díla, osmdesátiletý Anthony Braxton pracuje na šestatřicetidílné opeře.

Jiří Durman a Miroslav Posejpal: Nové a nové spirály

V kavárně s věrozvěsty české improvizace.

Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.

V rukou i v hlavě

Dva mimořádné klavírní recitály koncertní řady Lichtzwang: dámský i pánský.