- Inzerce -

Good Luck Mr Gorsky: Good Luck Mr Gorsky

Good Luck Mr Gorsky: Good Luck Mr Gorsky

Granny Records (www.grannyrecords.org)

 

Pokud tuhle urbánní legendu náhodou neznáte: Když letěl Neil Armstrong na Měsíc, vyslal směrem k Zemi i větu „Good luck, Mr Gorsky,“ a nechtěl prozradit, co měla znamenat. Až po čase odhalil, že když se jako malý kluk plazil pod okny sousedů, jistých Gorských, slyšel jejich hádku stran sexuálního porozumění. K orálnímu sexu prý dojde, tvrdila paní Gorská, „až bude sousedovic parchant běhat po Měsíci.“

Pojmenovat touhle větou kapelu napadlo patrně kdekoho (leckdo si to asi brzy rozmyslel), jeden takto nazvaný hospodský spolek na přelomu tisíciletí dali dohromady i expati v Praze. Godd Luck Mr. Gorsky, o kterých je řeč nyní, jsou řeckým triem pohybujícím se na poli elektronicko-akustického improvisingu a z něj odvozené kompozice. Spiros Emannouilidis (trubka, syntetizér, samply preparovaného klavíru), Thanasis Papadopoulos (syntetizér, sampler, vokál) a Savvas Metaxas (processing terénních nahrávek) se dali dohromady v roce 2004 v Soluni, eponymní vinyl je jejich dlouhohrajícím debutem.

Skupina na něm předkládá koncertní záznam dvojice skladeb, které vznikly zpracováním dřívějších improvizací. Není to špatný přístup, lze se díky němu vyvarovat balastu a zvýraznit kvality vzájemné souhry. Zejména první strana desky je chvályhodně neopulentní a rozvíjí svou náladu určenou pulzem syntetizérů zvolna, o to však nevyhnutelněji. Na straně B se skupina na okamžik chytí do blátivé pasti rozostřeného beglajtu, který působí jako pěst na ucho a taková-my-vlastně-nevíme-jestli-sranda, nejde ale o dlouhý úlet.

Na tomhle albu je všechno v pořádku… až moc. Podobných desek vyšly již tisíce a nemohu se zbavit dojmu, že Good Luck Mr Gorsky ze všeho nejvíc touží příslušet ke scéně takzvané neidiomatické improvizace a hlídají se, aby splňovali všechny stylové náležitosti. Jejich hudba je díky tomu slušně odvedeným, přesto však pouhým revivalem.

Ukázka zde: https://soundcloud.com/grannyrecords/good-luck-mr-gorsky-new-album


Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.

V rukou i v hlavě

Dva mimořádné klavírní recitály koncertní řady Lichtzwang: dámský i pánský.

Nevyzkoumatelné

„Umění jako výzkum“ žádné není. A „výzkum umění“ neexistuje.

Přehled soudobé hudby na Pražském jaru

Jarní sklizeň premiér v rámci festivalu oslavujícího osmdesát let existence.