- Inzerce -

Halster, Vassily K., Herman Müntzing: RNA Polymerase II Transcription

Halster, Vassily K., Herman Müntzing: RNA Polymerase II Transcription

Clinical Archives (https://clinicalarchives.blogspot.cz)

 

Tvorbu švédského kytarového tria Halster charakterizuje poměrně přesně již jeho základní programové prohlášení, že ke kytaře přistupují jako k objektu, subjektu, bicímu nástroji, zdroji citací, mikrofonu, nářadí a k prostředku k meditaci nad teorií superstrun i čistému bláznění. Anders Lindsjö, Mattias Nihlén, Adam Persson se svými elektrickými i akustickými kytarami experimentují opravdu všemi možnými způsoby, standardní jsou preparace, různé způsoby snímání, rozeznívání nástrojů dalšími objekty i objektů kytarami, trápení efektových krabiček apod.

Tuto činnost navíc veřejnosti prezentují pravidelně – v rámci možností každé pondělí ve své otevřené zkušebně v prostorách bývalého vojenského krytu v Malmö a často s různými hosty. Na jednom letošním červnovém setkání, z něhož vzešel materiál pro toto album, se k nim připojil ještě čtvrtý kytarista, rus vystupující pod jménem Vassily K., a švédský elektronický experimentátor Herman Müntzing. Pětice hudebníků má projev velmi intenzivní a mnohovrstevnatý, nesnaží se nás ale ohlušovat a intenzivně pracuje na evoluci svých komplikovaných struktur. Ze zběsilého epileptického záchvatu pěti virtuozů se může stát kdykoli velice citlivé pianissimo plné napětí a zase jiných zvukových nápadů. Ač tu vše probíhá v podstatě bez pravidelného metra, celek působí velmi rytmicky.

Ve většině z pětice skladeb prolézá lesem kytarových zvuků občas také expresivní saxofon, klarinet či flétna, v průvodních textech se však k dechům nikdo z uvedených zúčastněných nehlásí. Mohlo by jít samozřejmě o Müntzingovu práci s nějakými přednatočenými materiály, ale nevím, kdo by za to po poslechu dal ruku do ohně.

Pokusy o přirovnání k dalším improvizátorům by mohlo vést k dlouhému výčtu jmen, ale já se u tohoto alba nejsem schopen vyhnout mimovolním vzpomínkám na Dereka Baileyho. Celkově jde každopádně o hudbu velice silnou a zvukově opojnou nejen pro ortodoxní vyznavače kytarové hudby, a kdo chce, může po stažení zdarma začít pátrat i po souvislostech s genetikou, k nimž odkazuje název, obal i klip.





Planeta Eraserhead

Performativita hluku v lynchovském projektu Xiu Xiu.

Zkouška sirén – Kam pro písně?

Staré a nové cesty ke zlidovění.

Zvuk a čas bez významových nánosů

Přitáhnout umělce formátu Klause Langa doprostřed Žižkova se nedaří zas tak často. Miroslavu Beinhauerovi a Atriu Žižkov se to povedlo a využili tuto příležitost naplno.

Most mezi dvěma světy

Žádná vanilka a žádná komfortní zóna v hudbě Hümy Utku.

Hermovo ucho – Art of Duo

Konfrontace jako modus operandi, naslouchání kozíma očima a další zprávy z Tokia.

Ensemble Terrible deset let na scéně

O studentském tělese, které je zároveň intermediální platformou.

Michal Kořán: Endemitní modrá ještěrka

Od xeroxu a propisotu k bandcampové knihovně. Rozhovor se stočí i k přednostem sluchátek a důležitosti vypalování alespoň malého počtu CD-R.

Zkouška sirén – hudba z rukavičky

Technologické ambivalence Laetitie Sonami

Slzy jsou v pořádku…

S Ondřejem Skovajsou o romských písních a projektu Giľora.

Operní pocta „odlišné“ prominentce

V díle o tíživém osudu Rosemary Kennedyové otevírají tvůrkyně důležitá témata, které akcentují zvukově atraktivní hudební složkou.