- Inzerce -

Harpreet Bansal: Parvat

Norskou houslistku a skladatelku indického původu Harpreet Bansal mělo již možnosti poznat i naše domácí publikum, v jejích projektech účinkuje na indické harmonium pravidelně též pražský klávesový mistr Vojtěch Procházka. Nejinak je tomu i na jejím letošním albu natočeném společně s The Norwegian Radio Orchestra.

Album Parvat (v překladu ze sanskrtu Hora) obsahuje stejnojmennou třívětou kompozici (cca 20, 12 a 17 minut). V první a třetí se setkává trio Harpreet Bansal (housle) – Vojtěch Procházka (indické harmonium) – Sanskriti Shrestha (tabla) s orchestrem, každého kusu se chopil jiný aranžér, za prvním stojí Jan Martin Smørdal a za třetím Jon Øivind Ness. Orchestr diriguje Hannu Koivula. O druhou větu se pod vedením Bansal postaralo samotné trio virtuozních sólistů. Videozáznam celé skladby se nachází například zde.

Sama Harpreet Bansal ke skladbě uvádí, že vzešla z jejího dlouhodobého zájmu o spojení principů hry klasických indických rág s větším nástrojovým obsazením i s myšlením hudby evropské. Autorčiny housle zde hrají dominantní sólovou roli, harmonium mu často blízce sekunduje či přebírá sólovou roli občas i s poněkud jazzovou expresivitou, ovšem forma typu rágy ukazuje i vyžaduje všechny hudebníky v plné koncentraci. V první větě orchestr především barevně i polyfonicky podporuje hlavní nosné melodie a rytmy, umí se ovšem chvílemi zmocnit i celého dění třeba téměř minimalistickými strukturami. Rytmy zase může určovat vedle bravurní hry na tradiční tabla i třeba kolektivní šumivé prodýchávání dechových nástrojů. Třetí věta přináší orchestraci až řekněme „ravelovsky“ opojnou, z poklidné meditace nad dronovou prodlevou během čtvrthodiny postupně graduje. Pomyslné tradiční koncertní kadence se ujala Sanskriti Shrestha aby pak po krátké vzájemné imitaci houslí a harmonia přišlo závěrečné velmi intenzivní závěrečné orchestrální běsnění včetně zřejmě i sborového zpěvu všech hráčů.

Toto krásné album by mělo potěšit vedle fanoušků indické tradiční hudby a soudobé kompozice i mnohé posluchače, kteří k odkazům k indické tradiční hudbě dospěli třeba skrze populární fusion projekty typu spolupráce Philipa Glasse s Ravim Shankarem nebo třeba alba Apocalypse Johna McLaughlina.

Harpreet Bansal: Parvat
Lawo Classics (https://www.lawo.no)
Spotify


Hermovo ucho – Chvála dlouhověkosti

Stoletý Marshall Allen vydává první desku pod svým jménem, o dva roky mladší Milan Grygar stále vystavuje nová díla, osmdesátiletý Anthony Braxton pracuje na šestatřicetidílné opeře.

Jiří Durman a Miroslav Posejpal: Nové a nové spirály

V kavárně s věrozvěsty české improvizace.

Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.

V rukou i v hlavě

Dva mimořádné klavírní recitály koncertní řady Lichtzwang: dámský i pánský.