- Inzerce -

Ivan Acher: Riders / La Loba

Ivan Acher: Riders / La Loba

Lenka Vagnerová & Company (www.lenka-vagnerova.cz)

 

Bez velkého halasu se na světě objevilo CD s hudbou Ivana Achera ke dvěma choreografiím Lenky Vagnerové: Riders (2012) a La Loba (2013). Obě představení přitom získala značný pozitivní ohlas doma i v zahraničí. Chvála kritiků se pochopitelně zaměřovala na celkové propojení pohybu, scény, světel a zvuku. Nyní se ale hudba vymanila z této jednoty a vyvstává otázka, jak se jí daří samostatně.

Z hudby k Riders Acher vystřihl tři dvojskladby, u nichž lomítko v názvu naznačuje zlom v hudbě samotné – pokaždé se dočkáme určité slyšitelné proměny. Úvodní Crawling Wind / Sirens začne jako zasněný klavírní minimalismus popoháněný po chvíli tanečním beatem, ale po několika minutách přijde zlom, zvuky se počnou míchat a zakvílí ženské hlasy připomínající trochu bulharský folklor. V následující Meatfactory / Wings se proplétají smyčky těžko identifikovatelného původu – brnkání jakýchsi strun, údery věcí o jiné věci, překroucené hlasy – v závěru rozpuštěné do něčeho co může být hučení ventilátoru, nebo také plácání křídel nepříjemně přerostlého hmyzu. Do třetice Peristaltic / Bouzkachi si nejprve pohrává s tóny píšťal jak od mezkalinem poněkud unavených indiánů a pak přeskočí na druhý konec zeměkoule, když si vypůjčí nahrávku odkudsi z Afghanistánu, kde termín „bouzkachi“ označuje sport, při němž dva týmy na koních hrají s mrtvolou kozy místo míče.




Čtyři skladby z představení La Loba se nesou ve znatelně lyričtějším a melodičtějším duchu, především díky zpěvu Jany Vébrové. Melodii připomínající portugalské fado doprovází vybrnkávání kytary ve skladbě, jejíž název Utrhkulka jen málo prozrazuje o obsahu textu v neznámém jazyce. Elektronické šumy se tu snaží hlas utopit, ale nikdy se jim to docela nepodaří. Následující Tribo pohánějí bicí Miloše Dvořáčka a akordy akordeonu, Bones spojuje pulsující preparované struny s výhrůžně gradujícím sborem, závěrečné Burrow staví především na polyfonii zpěvačky navrstvené nad úsečnými perkusemi.

Ivan Acher (jehož hudbu jste mohli poznat na profilové kompilaci vydané s HIS Voice 5/2012) je skladatel kutilského a vynálezeckého založení, který si libuje v preparování nástrojů a u nějž si těžko můžete být jisti původem slyšených zvuků či hranicí mezi elektronickými a akustickými zdroji. Těžko se na současné scéně hledá hudebník, jehož paleta by byla natolik bezbřehá a který by ji zároveň dokázal tak účelně využívat. Díky tomu lze na otázku z úvodu odpovědět: I bez scény a tanečníků dokáže tato hudba uchvátit imaginaci posluchače a spustit v jeho hlavě zcela privátní choreografii.


Zkouška sirén – Rytmy k jiným světům

Dva filmy s hudbou a smrtí v hlavní roli

Hermovo ucho – Chvála dlouhověkosti

Stoletý Marshall Allen vydává první desku pod svým jménem, o dva roky mladší Milan Grygar stále vystavuje nová díla, osmdesátiletý Anthony Braxton pracuje na šestatřicetidílné opeře.

Jiří Durman a Miroslav Posejpal: Nové a nové spirály

V kavárně s věrozvěsty české improvizace.

Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.