- Inzerce -

Jonas Kocher: Solo

Švýcarský akordeonista Jonas Kocher spolupracuje jako experimentující improvizátor s řadou nejuznávanějších osobností v této oblasti (Michel Doneda, Jacques Demierre, Thomas Lehn a další) a jako skladatel dospěl k osobitému propojení zvukových instalací, koncertního provedení a hudebního divadla (studoval také i u Georgese Aperghise). V rámci své sólové produkce vedle živého vystupování vydal před dvěma lety první studiové album Materials (Creative Sources) a až nyní skrze netlabel Insubordinations vypustil do světa poprvé koncertní nahrávku.

Album nazvané jednoduše Solo obsahuje jediný kus, který i těm zkušenějším posluchačům dozajista posune představy o výrazových možnostech tohoto nástroje. Kocher zde na půdorysu pětatřiceti minut s úžasnou citlivostí pracuje s rozličnými ruchovými prvky a s tóny především v extrémních polohách i barvách a člení je pečlivě volenými dávkami dramatického ticha. Soustředěnost protagonisty na každý zvukový detail je snadno nakažlivá i na posluchače, který se pak už jen může nechat okouzlovat proměnlivými šumy pouze „naprázdno“ dýchajícího akordeonu, sofistikovanými ruchy tvořenými na povrchu nástroje i s pomocí různých objektů, a osobitými tónovými kombinacemi bližšími možná spíše estetice analogové elektronické hudby. Především bohatá škála různě vrnících a bručících pedálových tónů snadno uvízne v paměti. Zvláštní zážitek přináší také sledování časového členění. Rychlejší kombinace kontrastních poloh přicházejí stejně překvapivě jako začátky a konce delších táhlých úseků. Katarzí půlhodinové meditace je potom závěrečná plocha hédonicky vrstvící různé možnosti basového rejstříku. Tento vysoce estetický zážitek si může dopřát každý, kdo si album stáhne zdarma zde.

K náhledu na některé Kocherovy hráčské techniky i k jeho další umělecké produkci mohou posloužit i následující videa:


Zkouška sirén – Rytmy k jiným světům

Dva filmy s hudbou a smrtí v hlavní roli

Hermovo ucho – Chvála dlouhověkosti

Stoletý Marshall Allen vydává první desku pod svým jménem, o dva roky mladší Milan Grygar stále vystavuje nová díla, osmdesátiletý Anthony Braxton pracuje na šestatřicetidílné opeře.

Jiří Durman a Miroslav Posejpal: Nové a nové spirály

V kavárně s věrozvěsty české improvizace.

Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.