- Inzerce -

Kate Tempest: Brand New Ancients; Kate Tempest: Everybody Down

Kate Tempest: Brand New Ancients

Gearbox Records (https://www.gearboxrecords.com)

Kate Tempest: Everybody Down

Big Dada (https://www.bigdada.com)

 

Dobrým příkladem toho, že poezie se dá prezentovat i v současných hudebních perspektivách, nám dokazuje dvacetidevítiletá angličanka Kate Tempest, která svou zrzavou kadeří a barvou hlasu může leckomu připomínat novodobou reinkarnaci Janis Joplin. Její snahu už loni dokázali ocenit i kritici tím, že dostala prestižní literární cenu Ted Hughes Awards za své audiovizuální dílo Brand New Ancient, jehož záznam vyšel letos v podobě dvojvinylu na značce Gearbox.

Kate vzešla z hip-hopového prostředí jižního Londýna, což nikterak nezakrývá, ba naopak. Jejím výrazovým prostředkem je rap v té nejryzejší podobě, zřídka kombinovaný se zpěvem. Nicméně fundamentální zbraní křehké Kate je vypjatý recitativ plný emocí, který buduje na silném příběhu glosující rozličná sociální a existenciální témata v kontrapunktu k antickým mýtům starověkých Bohů, jejichž příběhy jsou v našem podvědomí stále ukryty, ať už věříme na kolektivní paměť či nikoliv. Jako background má za zády zkušený ansábl v čele s Neilem Catchpolem, který složil velmi podmanivý background a dokáže její verše vhodně zvukově podmalovat, nikoliv překrýt. Jak to funguje naživo si vyzkoušeli loni třeba i v londýnském Royal Opera House.




Aby toho nebylo málo, tak letos na labelu Big Dada (odnože Ninja Tune) vyšlo i její další, tentokrát „písničkové“ album s nekompromisním názvem Everybody Down, ve spolupráci s producentem Danem Carym, které je pro změnu nominované na letošní Mercury Prize. Uvidíme, zda se na Kate štěstí usměje i tentokrát. Everybody Down se sice nese víc v duchu současné taneční elektroniky, nicméně album i zde dokáže překračovat zaběhlé zvyklosti daného žánru jako v The Heist nebo The Happy End. Sympatické charisma a upřímnost výpovědi řadí zrzatou Kate Tempest pak vedle takových pěveckých veličin, jako jsou Neneh Chery nebo Jean Greye, které dokázaly, že i hip-hopová scéna nemusí být zdaleka jen mužskou doménou a že rap ve spojení s poezií lze posunout zase o kus dál a může to být přínosné pro obě strany. Doba se změnila – epické mýty však žijí dál.


Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen...

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“...

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy...

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby...

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium...

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti...

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné...

Zkouška sirén: Amelia

Laurie Anderson v kokpitu s brněnskou filharmonií...

MA

Vytváření prostoru pro novou hudbu...