Machine Mass Trio: As Real as Thinking

  
23

Machine Mass Trio: As Real as Thinking

 

MoonJune Records (www.moonjune.com)

 

Kdo již měl tu možnost seznámit se s progresivně jazzovým triem DouBt, ví, co může od Machine Mass Tria očekávat. Z DouBt do nově vzniklého projektu přešel americký bubeník Tony Bianco (ex-Dave Liebman) a belgický kytarista Michel Delville, které doplnil v Belgii uznávaný saxofonista, basklarinetista a flétnista Jordi Grognard. Album As Real as Thinking bylo nahráno živě a bez dotáček, což je vzhledem k poslechu této harmonicky a rytmicky bohaté mozaiky až k neuvěření.

Úvodní skladba Cuckoo se odvíjí od košatě rozdrnčených bicích, kde je každý úder správně načasován, harmonických smyček a elektronických efektů suplujících basy a tóny elektrického piana. Na klikatě linoucí se saxofonové sólo naváže rozdováděná kytara. Ta dává vzpomenout na až atonální zappovské kytarové výlety. Díky interakci sólujících nástrojů se skladba neustále organicky vyvíjí. Následující rozvolněná improvizace Knowledge působí naopak meditativním dojmem. Pozvolna se linoucí tóny kytary a saxofonu zde nakonec dojdou až k úplnému souznění. Oba nástroje se vzájemně doplňují a formují se do minimalistických útvarů. Poté klidné přemítání rozrazí prudká rockově vygradovaná Let Go. Rozjetá zkreslená kytara spolu s ostře konturovaným saxofonem místy hrají unisono, s čímž se střídají freejazzová saxofonová sóla. Zběsilé kytarové sólo má ještě ostřejší kontury. Trio náhle směřuje do rockového nářezu.

Ve skladbě Khajurao malebně rezonuje zvuk sitáru. K meditativní atmosféře přispívá Grognardova zahloubaná hra na indickou flétnu bansuri. Pestrobarevnou škálu tónů skladbě dodává použité buzuki. Bohatým východně laděným vedením hlasů se přenášíme až do nebeských sfér. Napínavý jakoby klasický jazzík přichází v navazujícím desetiminutovém kusu Hero, kde dostává Delville prostor pro barvité kytarové sólo. Po něm se o slovo přihlásí Grognard s breakbeatovým saxofonovým příspěvkem. Simulované klávesové zvuky přidávají i této skladbě poněkud minimalistický ráz. Na pozadí groovy rytmu se nabízí celá paleta barev. Schodovitou basou, rozcinkanými bicími a táhlým saxofonem se vyznačuje následující UFO-RA. Kytarový syntezátor nahrazuje zvuk hammondek s v legatové improvizaci.

Osmnáctiminutový experimentální kus Falling Up se zcela vymyká. Začíná kakofonickými elektronickými zvuky. Ty postupně uvádějí jazzově improvizované bicí a vypjaté kytarové vazby. Kvílivá kytara zachází až do bezvýchozích extrémů. I původně jazzové bicí se obracejí k čím dál větší razanci. V tomto momentě se za zvuku běsnící kytary veškerý jazz vytrácí. Industriální modlitba v podobě dialogu kytary a bicích nezná konce. Poslední slovo si bere lahodně znějící atmosférický kraťas Palitana Mood, jenž se opět vrací k indickým inspiracím.

As Real as Thinking je dosti experimentální dílo, bohaté na fantazii i hráčskou ekvilibristiku. Album je plné působivých motivů, jiskřivých improvizovaných sól, provázaných rytmů, šamanských soundscapes a úchvatně propojených smyček. Snoubí v sobě komplexní hudební schopnosti a kompoziční vyzrálost zúčastněných hudebníků. Zvuk je bohatý na groovující rytmy, freejazové i hypnoticky meditativní polohy. Živá nahrávka jen přispívá k celkové autentičnosti díla, které se zřejmě bude líbit posluchačům experimentálního jazzu, world music i progresivního rocku.  

 

Jan Štefan