- Inzerce -

Matmos: Ultimate Care II

Aktuální album protřelých bardů experimentální elektroniky Matmos se v zásadě nevymyká z jejich, už jednou definované zvukové koncepce, kterou nastolili již na přelomu tisíciletí na svém zřejmě nejslavnějším „chirurgickém“ albu A Chance to Cut IS Chance To Cure (2001), nebo fólklórně definovaném Civil War (2003), kde se pro změnu zabývali tématikou občanské války Severu proti Jihu. Už na nich duo nastoupilo cestu využití prvků microsamplingu a plunderfonie, jenž pak dotáhli na dalších albech téměř k dokonalosti.

Apopó: Tyto americké zvukové designéry a konceptualisty jsem měl před lety možnost vidět „na živo“ a nutno uznat, že šlo o nevšední zážitek pohybující se mezi kabaretem a zvukovou performance, který naznačil možnost, jak se vypořádat z čistě elektronickým koncertem i bez doprovodné videoprojekce či nudného postávání za svým equipmentem. Možnosti tu tedy jsou.

Na jednoskladbovém opusu Ultimate Care II. si tentokrát vzali na paškál „hudbu praček“, tedy koncepčně se zaměřili pouze na zaznamenané zvuky tohoto specifického domácího spotřebiče značky Whirpool. Nakolik mohl být tento akt i product placement ponechme stranou. Album ve své podstatě navazuje na pop-artovou koncepci Andyho Warhola, kde i on vytvářel záznamy banálních produktů spotřební společnosti (známá to konzerva Campbellovy rajské polévky) a přesouval je do jiného kontextu. Dá se říci, že tyto předměty transformoval na sakrální objekty „konzumního uctívání“.

O něco podobného se na letošním albu, avšak ve zvukovém prostředí, pokusili i Matmos. Pračce vdechli život a užitný předmět denní potřeby povýšili na zdroj inspirace a dějiště zvukového dobrodružství, kde se „za oponou“ dějí věci, kterých jsme si zatím nestačili povšimnout a které v naší imaginaci mohou vytvořit zcela novou perspektivu vnímání a možná i nevšední uchopení „běžné reality“.

Voda pomalu proudí hadicí, motor se rytmicky roztáčí, špinavým prádlem začíná prosakovat vlhkost teplé vody, prací prášek proniká dovnitř útrob, proces očisty začíná…

 

Matmos: Ultimate Care II.

Thrill Jockey (https://www.thrilljockey.com/index)


Planeta Eraserhead

Performativita hluku v lynchovském projektu Xiu Xiu.

Zkouška sirén – Kam pro písně?

Staré a nové cesty ke zlidovění.

Zvuk a čas bez významových nánosů

Přitáhnout umělce formátu Klause Langa doprostřed Žižkova se nedaří zas tak často. Miroslavu Beinhauerovi a Atriu Žižkov se to povedlo a využili tuto příležitost naplno.

Most mezi dvěma světy

Žádná vanilka a žádná komfortní zóna v hudbě Hümy Utku.

Hermovo ucho – Art of Duo

Konfrontace jako modus operandi, naslouchání kozíma očima a další zprávy z Tokia.

Ensemble Terrible deset let na scéně

O studentském tělese, které je zároveň intermediální platformou.

Michal Kořán: Endemitní modrá ještěrka

Od xeroxu a propisotu k bandcampové knihovně. Rozhovor se stočí i k přednostem sluchátek a důležitosti vypalování alespoň malého počtu CD-R.

Zkouška sirén – hudba z rukavičky

Technologické ambivalence Laetitie Sonami

Slzy jsou v pořádku…

S Ondřejem Skovajsou o romských písních a projektu Giľora.

Operní pocta „odlišné“ prominentce

V díle o tíživém osudu Rosemary Kennedyové otevírají tvůrkyně důležitá témata, které akcentují zvukově atraktivní hudební složkou.