- Inzerce -

Matmos: Ultimate Care II

Aktuální album protřelých bardů experimentální elektroniky Matmos se v zásadě nevymyká z jejich, už jednou definované zvukové koncepce, kterou nastolili již na přelomu tisíciletí na svém zřejmě nejslavnějším „chirurgickém“ albu A Chance to Cut IS Chance To Cure (2001), nebo fólklórně definovaném Civil War (2003), kde se pro změnu zabývali tématikou občanské války Severu proti Jihu. Už na nich duo nastoupilo cestu využití prvků microsamplingu a plunderfonie, jenž pak dotáhli na dalších albech téměř k dokonalosti.

Apopó: Tyto americké zvukové designéry a konceptualisty jsem měl před lety možnost vidět „na živo“ a nutno uznat, že šlo o nevšední zážitek pohybující se mezi kabaretem a zvukovou performance, který naznačil možnost, jak se vypořádat z čistě elektronickým koncertem i bez doprovodné videoprojekce či nudného postávání za svým equipmentem. Možnosti tu tedy jsou.

Na jednoskladbovém opusu Ultimate Care II. si tentokrát vzali na paškál „hudbu praček“, tedy koncepčně se zaměřili pouze na zaznamenané zvuky tohoto specifického domácího spotřebiče značky Whirpool. Nakolik mohl být tento akt i product placement ponechme stranou. Album ve své podstatě navazuje na pop-artovou koncepci Andyho Warhola, kde i on vytvářel záznamy banálních produktů spotřební společnosti (známá to konzerva Campbellovy rajské polévky) a přesouval je do jiného kontextu. Dá se říci, že tyto předměty transformoval na sakrální objekty „konzumního uctívání“.

O něco podobného se na letošním albu, avšak ve zvukovém prostředí, pokusili i Matmos. Pračce vdechli život a užitný předmět denní potřeby povýšili na zdroj inspirace a dějiště zvukového dobrodružství, kde se „za oponou“ dějí věci, kterých jsme si zatím nestačili povšimnout a které v naší imaginaci mohou vytvořit zcela novou perspektivu vnímání a možná i nevšední uchopení „běžné reality“.

Voda pomalu proudí hadicí, motor se rytmicky roztáčí, špinavým prádlem začíná prosakovat vlhkost teplé vody, prací prášek proniká dovnitř útrob, proces očisty začíná…

 

Matmos: Ultimate Care II.

Thrill Jockey (https://www.thrilljockey.com/index)


Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!

Zkouška sirén: Amelia

Laurie Anderson v kokpitu s brněnskou filharmonií.

MA

Vytváření prostoru pro novou hudbu