- Inzerce -

Michael Edwards: for rei as a doe

Michael Edwards: for rei as a doe

Aural Terrains (https://www.auralterrains.com)

 

Při poslechu této komorní elektro-akustické kompozice se mi v hlavě sešlo tolik odlišných informací a dojmů, že se mi je vlastně těžko skládá v nějaký celkový význam. Pokusím se je tedy prezentovat postupně a rozhodnutí o jejich relevanci budu muset ponechat na čtenáři – posluchači.

Michael Edwards tuto kompozici postavil na různých spontánních nápadech i na rozličných matematických posloupnostech a variacích. Máme tu klavírní part a z něho částečně vycházející part elektronický. O něčem v elektronice rozhoduje dualita pravé a levé ruky, o něčem rozhoduje témbrové kvality souzvuků, jinde něco naplánují prvočísla a Fibonacciho posloupnost. Partituru, audioukázku a všechny informace o skladbě i o jejích provedeních lze najít zde.

Celkovou meditativnost autor uvádí jako jeden z prvotních záměrů a odrážejí se tu tedy i jeho zkušenosti s buddhistickou meditací vippassaná. Skladbu lze v klidu poslouchat jako témbrově pestrou klavírní meditaci podpořenou elektronickým processingem a efektováním, jako krásně nekýčovitou ambientně-klavírní strukturu. Nabízí tak velice příjemnou čtyřicetiminutovku konstantního a zároveň neperiodického zvukového dění, pokud ovšem posluchač nezačne pátrat dále.

Název vychází z toho, že skladba byla původně tvořena pro klavíristku Rei Nakamuru (na tomto CD hraje Rakušanka Karin Schistek). Spojení jména klavíristky s přirovnáním k lani zní velmi poeticky, pokud ovšem neznáte anglické slovo „doe“ také jako slangové označení pro hospitalizovaného člověka, u něhož se zatím nepodařilo zjistit totožnost. Také jde samozřejmě o to, že název skrývá solmizační slabiky re a do, a těmito tóny zahranými na klavírních strunách dlouze pomocí elektromagnetického smyčce e-bow celá skladba pochopitelně končí.

Tuto kompozici mám v plánu ponechat si jako rébus, ke kterému se čas od času vrátím a budu v něm nadále hledat další souvislosti. Kde všude je uplatněn princip přechodu mezi re a do, mezi konkrétní identitou a ztracenou existencí, mezi konkrétním úhozem živého klavíristy a matematickými konstantami předdefinované situace? Bude to možná delší luštění. Děkuji za další brouky v hlavě.


Planeta Eraserhead

Performativita hluku v lynchovském projektu Xiu Xiu.

Zkouška sirén – Kam pro písně?

Staré a nové cesty ke zlidovění.

Zvuk a čas bez významových nánosů

Přitáhnout umělce formátu Klause Langa doprostřed Žižkova se nedaří zas tak často. Miroslavu Beinhauerovi a Atriu Žižkov se to povedlo a využili tuto příležitost naplno.

Most mezi dvěma světy

Žádná vanilka a žádná komfortní zóna v hudbě Hümy Utku.

Hermovo ucho – Art of Duo

Konfrontace jako modus operandi, naslouchání kozíma očima a další zprávy z Tokia.

Ensemble Terrible deset let na scéně

O studentském tělese, které je zároveň intermediální platformou.

Michal Kořán: Endemitní modrá ještěrka

Od xeroxu a propisotu k bandcampové knihovně. Rozhovor se stočí i k přednostem sluchátek a důležitosti vypalování alespoň malého počtu CD-R.

Zkouška sirén – hudba z rukavičky

Technologické ambivalence Laetitie Sonami

Slzy jsou v pořádku…

S Ondřejem Skovajsou o romských písních a projektu Giľora.

Operní pocta „odlišné“ prominentce

V díle o tíživém osudu Rosemary Kennedyové otevírají tvůrkyně důležitá témata, které akcentují zvukově atraktivní hudební složkou.