- Inzerce -

Michael Vincent Waller: The South Shore

S jednoduchostí je to v hudbě složité. Někdy může být geniální, jindy je příznakem myšlenkové prázdnoty. A někdy se nemůžete rozhodnout, která z těch variant a jejich mezistupňů vám leží na stole. To je případ Michaela Vincenta Wallera a jeho dvojdiskové sbírky The South Shore. Vyšla na značce založené Phillem Niblockem, jenž je i autorem fotky na obalu, Waller byl několik let studentem minimalisty a věrozvěsta nekonečných prodlev La Monte Younga, jedna ze skladeb nese věnování Henrymu Flyntovi, který radikální minimalismus snoubil s americkou fidlovačkou. Takže očekávání jsou mimohudebními informacemi nasměrována. Aby pak byla zcela odmetena hudbou samotnou. Dostaneme více než dvě hodiny snahy rehabilitovat hodnoty evropské hudby  romantismu či impresionismu v podobě komorních krátkometrážních kousků – zkomponovaných v rozmezí let 2012 a 2014. A není to žádná ironizace, odstup, postmoderní míchání. Je to čistý materiál, jen stopově narušený mikrotonálním rozlaďováním a náznakem minimalistického opakování v Y for Henry Flynt. Druhým vybočením je rozeznění gongů jako doprovodu k basklarinetu v Arbitrage. Skladby se ukázněně drží ve vymezených tóninách, melodie nejsou nijak výrazné, ale existují, nálady se příliš nemění, převládá optimistické zasnění, jako když vzpomínáte na příjemnou dovolenou. A ono se to poslouchá celkem příjemně, ovšem přiznám se, je těžké udržet pozornost a nevnímat tu hudbu jako kulisu. A když jsme u hudebních kulis, srovnání se slavným hudebním kulisákem Erikem Satiem se nabízí docela rychle. Nechuť tlačit posluchačům něco originálního do uší spojuje starého francouzského mistra s americkým (skoro)třicátníkem. Dá se to chápat jako cvičení v potlačování uměleckého ega?

Pokud chcete tenhle druh hudby recenzovat, zaseknete se na spoustě otazníků. Pokud ji budete nekomplikovaně poslouchat, může vám udělat příjemné zvukové prostředí. Ale možná na ni taky rychle zapomenete.

Michael Vincent Waller: The South Shore

XI Records (www.xirecords.org)


Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.