- Inzerce -

Mixtape – Skutečně imaginární soundtrack

Běžně se stává, že recenze vznikají na základě hudby. Občas se ale může stát, že recenzentské klišé povede ke vzniku hudby. Nebo aspoň mixtapu.

 

Když si otevřete téměř jakýkoliv hudební časopis a vyhledáte recenzní rubriku, téměř vždy narazíte na sousloví “imaginární soundtrack k neexistujícímu filmu” či nějakou obdobu této fráze. Přesto je málokdy tento výraz adekvátní. Spousta recenzentů se k němu uchyluje aby zamaskovali svojí neschopnost vyjádřit hudební procesy či pocity z nich. Není divu, hudba je uměleckým odvětvím značně abstraktním. Tím, že si k hudbě přidají svojí vymyšlenou vizuální a narativní složku si otevřou vrátka, které jim umožní mluvit víc o vlastní představě – o filmu, kterou jim hudba evokuje a promítá na vnitřní stranu jejich lebek – než o hodnocené hudbě. Z výsledné recenze se pak častěji dozvíme jestli je autor bezfantazijní suchar nebo lunatik s přebujelou fantazií (pravděpodobně způsobené nádorem na mozku).

 

Dnešní mixtape však není žádnou takovou berličkou, je opravdovým “imaginárním soundtrackem”. Jeho primárním cílem je totiž vydávat se za zvukovou stopu z filmu, který nikdy neexistoval. Nebojí se u toho zneužívat výhod plynoucích z toho, že ho nedoprovází žádná skutečná vizuální složka. Použité zvukové úryvky z existujících filmů na sebe můžou navazovat jen volně, mohou být přerušovány dlouhými instrumentálními pasážemi. Naopak to, co by v opravdovém filmu působilo velmi podivně, je v tomto případě velmi žádoucí. Podivné vazby mezi mluvenými úryvky tu fungují jako nabuzení fantazie. Imaginárních scénáře, které tak postupně vzniknou, se mohou rozvíjet právě u písní, které fungují pouze jako jakási kostra, či osnova příběhu. A ta může být pěkně divoká.

 

Vzhledem k tomu, že tento neexistující snímek nemá žádný rozpočet (nebo také rozpočet neomezný) a rozvolněnou logickou strukturu, vejde se do něj opravdu všechno. Může se zde potkat dívka posedlá Satanem s chlapem, který by měl být samotným Satanovým synem, scéna s temným skotským pračlověkem předchází projížďce na viktoriánské loďce ve společnosti válečného zločince z Vietnamu. V přilehlé bažině mezitím zápasí kouzelník s Andělem Smrti v podobě novozélandského projektu Mrtyu! Dojde i na replikanty pozorující ohně na okrajích vesmíru, mesiáše z budoucnosti, dvě prostitutky, rasistického liliputána ­ jen aby to vše bylo zakončeno třešničkou na dortu v podobě atomového výbuchu v jádře pohasínajícího slunce. Co víc si člověk může přát? Neváhejte tedy, připravte popcorn, nasaďte 3D brýle a připravte se na necelou hodinu čiré blockbusterové psychedélie.

 

Playlist:

Charles Bernstein – Nightmare From Elm Street Main Theme [1984]

úryvek z filmu Matrix [1999]

Burzum – Til Hel og tilbake igjen [2011]

úryvek z filmu The Omen [1976]

Cromagnon – Caledonia [1968]

úryvek z filmu Apocalypse Now [1979]

Moon Wiring Club – Victorian Butter Boat [2010]

Mrtyu! – Blood Birth [2009]

úryvek z filmu Lord Of The Rings: [Two Towers 2002]

Demdike Stare – Hashshashin [2010]

úryvek z filmu Blade Runner [1982]

Zola Jesus – Th‘aria [2008]

úryvek z filmu Taxi Driver [1976]

Wooden Veil – Wooden People 2009]

úryvek z filmu In Brugges [2008]

Ignatz – Back In The Seat 2011]

úryvek z filmu Exorcist 1973]

Chelsea Wolfe – Deep Talks [2011]

úryvek z filmu No Country For Old Men [2007]

aTelecine – Find Nothing Else [2011]

úryvek z filmu Apocalypse Now [1979]

Warning – Doors (Part 1) [1982]

úryvek z filmu Apocalypse Now [1979]

GR†LLGR†LL – fi3Nd [2010]

úryvek z filmu Sunshine [2007]

How To Dress Well – Suicide Dream 2 [2010]

úryvek z filmu Dune [1984]

KYNAN – Purple Rain [2010]


Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen...

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“...

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy...

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby...

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium...

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti...

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné...

Zkouška sirén: Amelia

Laurie Anderson v kokpitu s brněnskou filharmonií...

MA

Vytváření prostoru pro novou hudbu...