Monotronous Compilation

  

Monotronous Compilation

Volně ke stažení (https://halmcgee.bandcamp.com/album/monotronous-compilation-2012)

 

Když se před dvěma lety začaly na trhu objevovat malé a levné syntezátorky značky Korg (různé varianty řady Monotron či funkčně bohatší stanice Monotribe), jež se i při svých velmi omezených možnostech staly komerčním trhákem díky magickému heslu „pure analog synth“, zdálo se, že sféra alternativní a experimentální hudby není tímto sortimentem nijak zvlášť potěšena a vnímá ho spíše jako znevážení některých zvukových prostředků ve všeobecném povědomí hudebního světa.

Alespoň část světové komunity industrialu, noise a elektroakustické improvizace si však k těmto sériovým výrobkům svou cestu našla. První vlaštovkou mohla být například nahrávka propagující nešťastně zastavené loňské turné kapely Throbbing Gristle, v jejíž vizualizaci je i vidět první model Korgu Monotron. Za seriózní nástroj hodný výzvy ke cvičení a rozvíjení hráčských technik jej v uplynulém roce uznal například lowbitový experimentátor Lee Rosevere se svou netlabelovou trilogií Symphony For Monotron nebo třeba i pražsko-pelhřimovská undergroundová kapela Nevidim ve své současné koncertní produkci. V Tokyu se ostatně již konal také mezinárodní workshop – festival zaměřený na možnosti samodělných úprav Korgu Monotron.

15. dubna letošního roku spatřila světlo (virtuálního) světa také kompilace skladeb vytvořených pouze  s těmito nástroji-hračkami, jež obsahuje příspěvky od třiatřiceti hudebních tvůrců ze Severní a Jižní Ameriky, Evropy a Austrálie. Za jejím zveřejněním a organizací stojí neúnavný americký experimentátor Hal McGee (celý jeho profil na bandcampu obsahuje okolo stovky alb či kompilací a opravdu stojí za prostudování). Nad stylotvornou dávkou šumu, jež stále odlišuje tento artikl od klasických „velkých“ syntezátorů, se zde odehrávají rozličné zvukové kreace vzešlé z práce s oscilátory, filtry a rytmy tvořenými jednoduchými součástkami typu LFO a nebo osmikrokovým sekvencerem z Monotribu.

Setkat se zde můžeme s opravdu širokým stylovým záběrem. Někdo s Monotronem tvoří klasický noise či ambient, jiní se zase upnuli k možnostem rytmické industriální tvorby, jež souvisí s inspiracemi taneční elektronikou nebo třeba německým krautrockem. Je tu zkrátka spousta krátkých skladbiček, které každá po svém příjemně píská, vrčí, hlučí, praská a bublá v prostoru buď frekvenčně velmi komorním, nebo jen lehce rozšířeným možnostmi jednoduchého echa.

Pokud nehledíme na dobu a prostředky, splňuje tato tvorba vesměs většinu kritérií pro analogovou elektronickou hudbu. Může ale také vyvstat otázka, do jaké míry tyto aktivity podporuje také samotný výrobce v rámci svého bystrého naladění na možnosti virální reklamy. Pokud by byly v její režii, má společnost Korg možná prvenství ve využití žánrů typu noise v marketingové produkci, ale názor „konzervativního“ experimentátora, jenž svůj noise vytváří nějakou jedinečnou technikou s neobvyklými nástroji (ideálně vlastní konstrukce), může obsahovat i jistou dávku nedůvěry. Je tedy na každém posluchači, zda a jak přistoupí na tuto novou podobu uniformity v žánrech, v nichž se nikdy příliš nenosila, ale která může zároveň přinést i čistě hudebně zajímavé výsledky.