- Inzerce -

MusicOlomouc nově nakopnutá

Může se zdát, že Olomouc je kulturně tak trochu ve stínu Brna, ale rok od roku je jasnější, že to na úrodné Hané žije. Přispívá k tomu i festival MusicOlomouc, který se svým sedmým ročníkem vstupuje, jak se zdá, do nové fáze. A tato fáze vypadá slibně – letošní program charakterizuje totiž odvážnější dramaturgie. Novým ředitelem festivalu se stal skladatel a klavírista Marek Keprt, který poněkud nezvykle také festival zahájí svým recitálem, na němž zazní mimo jiné Tristan Murail, Toru Takemitsu nebo Olivier Messiaen. Německou a Rakouskou soudobou hudbu přiveze Österreichisches Ensemble für Neue Musik s díly Helmuta Lachenmanna, Georga Friedricha Haase, Bernharda Gandera a Johannese Marii Stauda. Haase, přesněji jeho Pátý kvartet, zařadil na svůj program také soubor Prague Modern, který dále zahraje Iannise Xenakise, Györgye Kurtága či Jiřího Kadeřábka. Velkým lákadlem bude provedení skladby Luigiho Nona La lontananza nostalgica utopica futura, kterého se ujme houslista David Danel za elektronické spolupráce Jan Trojana. Komorní hudbu převážně posledních let představí ISHA Trio ve složení zpěv, flétna, klavír.

MusicOlomouc se nedrží jen konzervativně definované vážné hudby a nabízí přesahy k improvizaci jednak koncertem kontrabasisty George Cremaschiho a saxofonisty/klarinetisty Pavla Zlámala, jednak ansámblem SWOMP s tvorbou Michala Wróblewského, která stojí na pomezí minimalismu a free jazzu.

Festival se koná 20.-29. dubna. Na sedmi koncertech zazní přes čtyřicet soudobých skladeb, z toho šest ve světové premiéře. Program doplní dvě přednášky skladatelů (Gerald Resch – Rakousko a Markéta Dvořáková – ČR). Všechny koncerty i přednášky se konají v prostorách Uměleckého centra Univerzity Palackého v Olomouci.

MO2015-A4.jpg

Další informace najdete na www.musicolomouc.cz


Zkouška sirén – Kam pro písně?

Staré a nové cesty ke zlidovění.

Zvuk a čas bez významových nánosů

Přitáhnout umělce formátu Klause Langa doprostřed Žižkova se nedaří zas tak často. Miroslavu Beinhauerovi a Atriu Žižkov se to povedlo a využili tuto příležitost naplno.

Most mezi dvěma světy

Žádná vanilka a žádná komfortní zóna v hudbě Hümy Utku.

Hermovo ucho – Art of Duo

Konfrontace jako modus operandi, naslouchání kozíma očima a další zprávy z Tokia.

Ensemble Terrible deset let na scéně

O studentském tělese, které je zároveň intermediální platformou.

Michal Kořán: Endemitní modrá ještěrka

Od xeroxu a propisotu k bandcampové knihovně. Rozhovor se stočí i k přednostem sluchátek a důležitosti vypalování alespoň malého počtu CD-R.

Zkouška sirén – hudba z rukavičky

Technologické ambivalence Laetitie Sonami

Slzy jsou v pořádku…

S Ondřejem Skovajsou o romských písních a projektu Giľora.

Operní pocta „odlišné“ prominentce

V díle o tíživém osudu Rosemary Kennedyové otevírají tvůrkyně důležitá témata, které akcentují zvukově atraktivní hudební složkou.

Ostravské objevování hudby dneška i nových prostorů

Třinácté bienále, dvacet let Bandy, nejdelší koncert „pouhých“ 480 minut, urbex i minimaraton.