- Inzerce -

MusicOlomouc: tuba, Pierrot a Gubaidulina

V pondělí začne v Olomouci již pátý ročník festivalu, který má ambice rozčeřit regionální vody směsí soudobé vážné hudby, jazzu a přednášek.

Na orchestrálním koncertě Moravské filharmonie řízeném šéfdirigentem Petrem Vronským budou připomenuti čtyři „olomoučtí“ autoři, působící v minulosti či současnosti na UP: Pavel Čotek, Jan Vičar, Vít Zouhar a Marek Keprt. Z nich nejmladší Marek Keprt vystoupí i jako sólista při premiéře své skladby pro klavír, soprán a orchestr. Jeden z komorních koncertů v Kapli Božího Těla bude věnován tvorbě skladatelského sdružení Ateliér ’90. V interpretaci Českého chlapeckého sboru Hradec Králové zazní mimo jiné Žalozpěv za zabité děti od Marka Kopelenta. Stamicovo kvarteto provede během jiného večera všechny smyčcové kvartety Sofie Gubajduliny (recenze jejich supraphonské nahrávky zde). V působivém prostředí Kaple Božího Těla se dále uskuteční netradiční dvojrecitál Trombon sólo & Tuba sólo. Členové České filharmonie Lukáš Moťka a Karel Malimánek na něm uvedou avantgardní sólový repertoár pro hluboké žesťové nástroje, mimo jiné Luciana Beria nebo Krzysztofa Pendereckého.

Poprvé od svého vzniku v roce 1912 zazní v Olomouci Pierrot lunaire Arnolda Schönberga. Jako jeho protagonistka a zároveň jako skladatelka vlastního písňového cyklu se představí sopranistka Terezie Švarcová. Druhá polovina večera bude věnována tvorbě mladých českých skladatelů. MusicOlomouc je festival polystylový a polyžánrový, na němž je poskytován prostor širokému spektru soudobé hudby. Speciální jazzový pořad pro jeho pátý ročník připravil Daniel Bárta ve spolupráci s Triem Roberta Balzara.

Kompletní program festivalu.


Zkouška sirén – Kam pro písně?

Staré a nové cesty ke zlidovění.

Zvuk a čas bez významových nánosů

Přitáhnout umělce formátu Klause Langa doprostřed Žižkova se nedaří zas tak často. Miroslavu Beinhauerovi a Atriu Žižkov se to povedlo a využili tuto příležitost naplno.

Most mezi dvěma světy

Žádná vanilka a žádná komfortní zóna v hudbě Hümy Utku.

Hermovo ucho – Art of Duo

Konfrontace jako modus operandi, naslouchání kozíma očima a další zprávy z Tokia.

Ensemble Terrible deset let na scéně

O studentském tělese, které je zároveň intermediální platformou.

Michal Kořán: Endemitní modrá ještěrka

Od xeroxu a propisotu k bandcampové knihovně. Rozhovor se stočí i k přednostem sluchátek a důležitosti vypalování alespoň malého počtu CD-R.

Zkouška sirén – hudba z rukavičky

Technologické ambivalence Laetitie Sonami

Slzy jsou v pořádku…

S Ondřejem Skovajsou o romských písních a projektu Giľora.

Operní pocta „odlišné“ prominentce

V díle o tíživém osudu Rosemary Kennedyové otevírají tvůrkyně důležitá témata, které akcentují zvukově atraktivní hudební složkou.

Ostravské objevování hudby dneška i nových prostorů

Třinácté bienále, dvacet let Bandy, nejdelší koncert „pouhých“ 480 minut, urbex i minimaraton.