- Inzerce -

Mutanti hledaj východisko: Demo 2010

Zatímco ve světě získal hip-hop během svého vývoje mnoho podob, v české kotlině se většina protagonistů tohoto stylu uzavřela do poněkud uniformního výrazu. O to příjemnější je pak setkání s umělci (v Čechách vzácného druhu), kteří dokáží k hip-hopovým zásadám i přímo k sobě přistupovat s nadhledem a s humorem.

Pod názvem Mutanti hledaj východisko vystupují dva spolužáci z  pražské DAMU, raper a textař Jan Vejražka a Jiří Konvalinka, který má na starost instrumentální složku (známý je též jako hráč na elektrifikované housle v pozoruhodné formaci Vložte kočku).

Jejich půlhodinová debutová nahrávka, pojmenovaná prostě Demo 2010, překvapuje již svým zvukem. V době přehnaně komprimovaných „dunících“ desek je příjemně neokázalý. O to drzejší je na albu sampling z cizích nahrávek, či parodování prezentace přebujelého ega tak typické pro řadu českých hoperů („můj styl je high, z mý síly sere každej Jedi„). V  textech je možné nalézt rozličná vtipně absurdní gesta, nonsens, pohrávání si s lidskými úchylkami, pop-kulturními fenomény nebo s  historií českého hip-hopu, když například na dávné hrdé tvrzení kapely Chaozz „jsme, co jsme, a děláme, co děláme“ reagují Mutanti otázkou: „Proč tu jsme a proč děláme, co děláme?“.

Na každém ze zatím poměrně malého množství odehraných koncertů (nechyběli už ale například na letošním festivalu Sperm) zaujali publikum také osobitou pódiovou prezentací ve speciálních mutantích kostýmech. Při další živé akci je můžete přistihnout v pražském klubu Futurum 26. května, do té doby si můžete jejich tvorbu snadno naposlouchat. Demo 2010 lze totiž stáhnout zdarma na stránkách sympatického netlabelu Landmine Alert.


Zkouška sirén – Rytmy k jiným světům

Dva filmy s hudbou a smrtí v hlavní roli

Hermovo ucho – Chvála dlouhověkosti

Stoletý Marshall Allen vydává první desku pod svým jménem, o dva roky mladší Milan Grygar stále vystavuje nová díla, osmdesátiletý Anthony Braxton pracuje na šestatřicetidílné opeře.

Jiří Durman a Miroslav Posejpal: Nové a nové spirály

V kavárně s věrozvěsty české improvizace.

Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.