- Inzerce -

Neptunian Maximalism: Solar Drone Ceremony

Na svém nejnovějším albu přináší belgické doom-metalově psychedelické těleso Neptunian Maximalism jediný více než padesátiminutový kus hudby plné energie i tajemna.

Oproti loňskému trojalbu Éons (recenze zde) se soubor vedený multiinstrumentalistou Guillaumem Cazaletem (tentokrát kytara a zpěv) a saxofonistou Jean-Jacquesem Duerinckxem opět prošel personálními změnami a rozšířeními. Nový živý záznam Solar Drone Ceremony, natočený v Bruselu 11. března loňského roku v klubu Magasin 4, přistihuje formaci v devítičlenném složení, vedle zmíněných leaderů zde hrají Didié Nietzsch (živá elektronika), Reshma Goolamy (baskytara), Joaquin Bermudez (elektrifikovaný saz), Romain Martini (elektrická kytara), Lucas Bouchenot (perkuse), Stephane Fedele (bicí) a Alice Thiel (syntezátor).

Do správné nálady nás naladí úvodní atmosferický ambient, jenž během osmi minut psychedelicky houstne o různě manipulované ozvěny, tajemné hlasy a noisové poryvy. Teprve poté se napřed volně improvizačně zapojí bicí a barytonsaxofon, kytary přejdou k riffovější hře, aby pak už celý kolos uháněl při plné síle a stupňující se intenzitě až ke katarznímu finále. Napřed si skladba dlouho vystačí s doomově pomalým tempem, zatěžkaný groove je zvukově až opojně hutný. Z dronemetalového dunění se do vyšších poloh vyšplhá tu freejazzový saxofon nebo dramaticky kvílející či osudově deklamující vokál. Ve čtvrté desetiminutovce kompozice dospěje k ještě hypnotičtějšímu vyznění, připojí se občasné harmonické výkyvy, obměny a melodičtější ostinata saxofonu či kláves. Až poté se rytmus přehoupne do svižného krautrockového „motoriku“, aby okolo něho mohly všechny nástroje nádherně zešílet a zakončit vše opět táhlým dronem, tentokrát ovšem nátlakovým na všech frekvencích.

Tuto hlukově – rockově – freejazzově psychedelickou lahůdku s výborným zvukem vřele doporučuji k poslechu. Rozhodně by jej neměli opomenout fanoušci například kapel jako Magma, Sunn o))), Sun Ra Arkestra či Ash Ra Tempel. Album vyšlo také na výpravném vinylu doplněném navíc o koncertní záznam na DVD.

Neptunian Maximalism: Solar Drone Ceremony
I, Voidhanger Records (https://i-voidhanger.com)

 


Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.

V rukou i v hlavě

Dva mimořádné klavírní recitály koncertní řady Lichtzwang: dámský i pánský.

Nevyzkoumatelné

„Umění jako výzkum“ žádné není. A „výzkum umění“ neexistuje.

Přehled soudobé hudby na Pražském jaru

Jarní sklizeň premiér v rámci festivalu oslavujícího osmdesát let existence.

Zkouška sirén: Sono-fenomenologie

Martin Nitsche a filozofie skrze sluchátka