- Inzerce -

PBK: The Killer God; Rafael Gonzáles: Aterrizaje Magnético

Dvojice novinek z veteránských kazetových kruhů.

Floridský noiser / improvizátor / promotér / mailartista / šéf nejednoho labelu Hal McGee působí na scéně už od osmdesátých let – proslul mimo jiné vydáváním nahrávek na mikrokazetách do diktafonů a organizováním bytových koncertů. S vydavatelstvím Kassette Kult Tapes se vrací do teď již zlatých osmdesátek, kdy kazetová scéna fungovala na bázi domácí duplikace a výměny. Tituly této značky jsou vybaveny xeroxovými obaly a roztáčeny hezky doma, získat je můžete koupí nebo výměnou. Několik se jich v digitální podobě ale ocitlo i na bandcampu. Chcete hrát hru na osmdesátky nebo na heslo současného undergroundu: buy now – name your price?

Phillip B. Klingler neboli PBK je McGeeovým generačním souputníkem, pilným samovydavatelem i tulákem po hvězdách DIY labelů, uznání se ale těší u bývalých podzemníků, kteří dnes už operují na zcela jiném komerčním levelu – před pár dny mu u Pica Disk, značky, již vede největší hvězda postmileniálního noisu Lasse Marhaug, vyšlo 2LP natočené s Jimem O’Rourkem. Hodinová kazeta (ve skutečnosti o pár minut kratší, Hal McGee ale všechno vydává na šedesátkách a umělci se tomu přizpůsobují) The Killer God je ve stručné anotaci označena za „spílání zabijáckému bohu“, víc se toho o ní ale nedozvíme. Je třeba zapojit imaginaci a proposlouchat se. Vlny destruovaného zvuku procházejí svými pomalými slapovými / měsíčními cykly, z ohlušujícího rámusu organicky vplývají do tišin ambientu i bzukotu dronů a díky Klinglerovu roky osvojovanému umu nikdy neznějí křečovitě nebo na efekt, ale jako se zralým odstupem zkomponované / improvizované dílo. Jaké zvukové zdroje a kurviče PBK použil, se nedočteme, a je to vlastně jedno. Líto je mi jen té lehké zastřenosti kazetového zvuku, nějak v té hudbě cítím ostřejší špičky a ty se nedostavují.

Rafael Gonzáles – vydává od roku 1986, kdy mu bylo šestnáct – své album Aterrizaje Magnético formátu kazety přizpůsobil o něco lépe. Na rozdíl od PBK, jenž upravil nahrávky z roku 1998, patrně tvořil rovnou pro Kassette Kult Tapes a kutilský zvuk a způsob duplikace, které domácí pán McGee vyznává. V několika ohledech je jeho dílo opakem toho Klinglerova. Dočteme se, že bylo nahráno na čtyřstopý kazeťák a Gonzáles je stvořil s pomocí kazet, mikrokazet, vinylů, korgovských monotronů a monotribů a dalších krabiček. A neprezentuje se zde celistvý tvar, ale frenetická jízda lo-fi manipulacemi i až dementně neměnnými vinylovými i jinými smyčkami. Zvuk spečený samodomo troubou do praskajícího škvarku, manifestace manické a veselé mysli, sebejisté umělecké uchopení limitů a nemožností, inspirovaný patrně automatismus.

Nevím, jestli by Kapitán Hovězí srdce souhlasil s použitím svého citátu, mě ale při poslechu Aterrizaje Magnético napadla právě jeho definice umění coby „přeskupování chyb.“

PBK: The Killer God
Rafael Gonzáles: Aterrizaje Magnético
Kassette Kult Tapes (https://www.haltapes.com/kassette-kult-tapes.html)