- Inzerce -

Pere Ubu, DNA, odbory

Mám dvě zprávy, špatnou a špatnější. Tou začnu: před měsícem, 4. srpna, zemřel v třiašedesáti letech baskytarista Tim Wright. Stál u zrodu Pere Ubu, s nimiž nahrál slavný debutový singl 30 Seconds Over Tokyo. Později v New Yorku spolu s Arto Lindsayem a bubenicí Ikue Mori založil trio DNA, jednu z prvních skupin scényno wave, jíž do světa uvedl Brian Eno – producent kompilace No New York (1978). Na té se DNA setkali s Jamesem Chancem, Lydií Lunch a čtyřlístkem Mars. V New Yorku se tehdy děly věci.





 

Pere Ubu, kteří na samém začátku prázdnin vystoupili v Praze, nedlouho po zmíněném koncertu překvapili statusem, který jejich leader, David Thomas, pověsil na kapelní Facebook: „Končím s hudbou. Sbohem.“ Domníval jsem se, že na vině je jeho zdravotní stav, ve skutečnosti za to mohly americké hudební odbory, které si před americkým turné skupiny propagující novinku Lady from Shanghai postavily hlavu a požadovaly, aby dva britští členové skupiny – kytarista Keith Moliné a hráč na digitální elektroniku vystupující pod pseudonymem Gagarin – zaplatili za pracovní víza. Thomas se bránil s tím, že Pere Ubu jsou odjakživa americká kapela, o níž se za více než pětatřicet let existence ví i v tak úctyhodných institucích, jako jsou rock’n’rollová muzea. „Bez Molinéa a Gagarina hrát nebudu,“ rozčiloval se Thomas.




Nakonec americká šňůra ale proběhne. Ve skupině zaskočí americký kytarista, díky satelitním technologiím se ale v jedné písni k Pere Ubu přidají i Moliné a Gagarin. Show must go on, začíná se v pátek 6. září.


Planeta Eraserhead

Performativita hluku v lynchovském projektu Xiu Xiu.

Zkouška sirén – Kam pro písně?

Staré a nové cesty ke zlidovění.

Zvuk a čas bez významových nánosů

Přitáhnout umělce formátu Klause Langa doprostřed Žižkova se nedaří zas tak často. Miroslavu Beinhauerovi a Atriu Žižkov se to povedlo a využili tuto příležitost naplno.

Most mezi dvěma světy

Žádná vanilka a žádná komfortní zóna v hudbě Hümy Utku.

Hermovo ucho – Art of Duo

Konfrontace jako modus operandi, naslouchání kozíma očima a další zprávy z Tokia.

Ensemble Terrible deset let na scéně

O studentském tělese, které je zároveň intermediální platformou.

Michal Kořán: Endemitní modrá ještěrka

Od xeroxu a propisotu k bandcampové knihovně. Rozhovor se stočí i k přednostem sluchátek a důležitosti vypalování alespoň malého počtu CD-R.

Zkouška sirén – hudba z rukavičky

Technologické ambivalence Laetitie Sonami

Slzy jsou v pořádku…

S Ondřejem Skovajsou o romských písních a projektu Giľora.

Operní pocta „odlišné“ prominentce

V díle o tíživém osudu Rosemary Kennedyové otevírají tvůrkyně důležitá témata, které akcentují zvukově atraktivní hudební složkou.